Oogwenk

Recensie Oogwenk door Hannie van Grol:
Een doodgewone straat

Oogwenk is het vijfde boek van Harriët Plantinga. Haar eerdere boeken zijn met succes ontvangen, omdat ze verhalen schrijft over herkenbare situaties in een vlotte stijl en gecombineerd met een vleugje spanning. En dat geldt eveneens voor Oogwenk.

In een vriendelijke straat staan de vijf sierkersen in bloei, die jaren geleden zijn geplant door de bewoners toen ze op deze plek kwamen wonen. Het verhaal begint op een mooie dag in april. De zon schijnt en alles ziet er vriendelijk en rustig uit. Maar die dag is de start van de veranderingen die ervoor zorgen dat de vredige straat in een ‘oogwenk’ vol hectiek geraakt. De levens van de bewoners van de vijf huizen staan van het ene op het andere moment op hun kop. En kenden ze elkaar eigenlijk wel zo goed als dat ze dachten? Door de vermissing van een van de bewoners, wordt het leven en de daarin spelende geheimen van iedereen in de straat blootgelegd.

Het verhaal speelt zich af in acht dagen. Boven de hoofdstukken wordt vermeld op welke dag we aanbeland zijn. Vanaf de eerste zin word je het verhaal ingetrokken en afwisselend wordt een gedeelte van ieders leven beschreven. Er spelen zich alledaagse dingen af, zoals liefde, geluk, verbroken relaties, vreemdgaan. Maar ook dementie en een beroerte met alle gevolgen van dien komen voorbij. Allemaal gebeurtenissen die zomaar overal plaats kunnen vinden. Maar in deze straat komen ze allemaal bij elkaar en worden ze op een ingenieuze manier met elkaar vervlochten. De vermissing van een van hen roept een domino-effect op en van het een komt het ander.

De spanning is vanaf het begin van het boek aanwezig. Door de korte hoofdstukken en de vlotte schrijfstijl blijf je geïnteresseerd en wil je het boek achter elkaar uitlezen. Door de herkenbare situaties is het geen ver-van-mijn-bedshow, maar een verhaal dat zich overal zou kunnen afspelen. Bovendien weet de auteur zich goed te verplaatsen in de gevoelens van de hoofdpersonen, waardoor je jezelf ook meer betrokken voelt bij de personages. Op deze manier is er een spannend verhaal met een aantal verrassende wendingen ontstaan, waarin zaken zich heel anders ontwikkelen dan in eerste instantie lijkt. Ook al passeren er veel personen de revue, toch is het boek nergens verwarrend.

Kortom, Oogwenk is een boek dat door de alledaagse situaties met een brok spanning erin zorgt voor een aantal uurtjes aangenaam leesplezier.

★★★★
Titel: Oogwenk | Leesfragment |  Auteur: Harriët Plantinga | Uitgeverij Elikser | Categorie: streekroman | Verkrijgbaar als paperback | 220 pagina’s | ISBN13: 9789463652513 | Verkrijgbaar sinds: 13-07-2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 11-09-2020 | Prijs: € 18,50 | Bestellen