Met de stroom mee

Recensie Met de stroom mee door Hannie van Grol:
Spiegelbeeld

Hoofdpersoon Anna Groenendijk is als het boek begint al 11 jaar weduwe. Haar man Koen verdronk op onverklaarbare wijze. Hoewel hij niets met boten had, was het vaartuig van Anna half losgemaakt en dreef Koen, op zijn buik, ernaast. Anna en haar drie kinderen proberen het verdriet te verwerken en verder te gaan met hun leven. Hoe had dit kunnen gebeuren? Was het zelfmoord? Aanvankelijk was Koen haar grote liefde, maar langzamerhand vertoonde hun huwelijk barstjes en was er weinig contact tussen hen meer mogelijk. Koen trok zich steeds verder terug. Wat Anna ook probeerde, Koen sloot zich steeds verder op in zichzelf.

Dan maakt het boek een sprong in de tijd naar de jeugd van Anna en het opgroeien in het gezin dat bestond uit ouders, Anna en een jongere broer. De twee kinderen zijn totaal verschillend. Waar Anna een rustig teruggetrokken meisje is dat zich aanpast aan de situatie, is Koen een jongen die laat horen wat hij wil en komt hij voor zichzelf op, ook als de ouders het er niet mee eens zijn. Anna voelt zich vaak eenzaam in dat gezin, zegt niet gauw hoe ze ergens over denkt en heeft het gevoel dat er niet naar haar geluisterd wordt en dat ze niet begrepen wordt.

Na deze lange terugblik naar de jeugd en jong volwassenheid van Anna belanden we weer in het heden. Doordat er zich in het dorp een wildvreemde vrouw aandient, die zich gelijk een plaatsje weet te bemachtigen in de nogal gesloten dorpsgemeenschap, worden er dingen onthuld die anders zeker verborgen waren gebleven. Anna ziet haar als een vriendin en ook haar oudste dochter Bente heeft veel steun aan Ingrid. Dochter Bente voelt zich evenmin begrepen door haar moeder en het lijkt alsof Anna dezelfde fouten maakt als haar moeder destijds bij haar. Langzamerhand wordt er veel opgehelderd in het dorp dat vooral een rol speelt door de haven waarvan Anna havenmeester is.

Het boek leest vlot en de stijl is heel toegankelijk. Doordat er boven de hoofdstukken vermeld staat in welk jaar het verhaal zich afspeelt, is duidelijk hoe het boek opgebouwd is. De gevoelens van Anna worden soms uitgebreid en met veel nadruk en herhalingen beschreven. Breed uitgesponnen worden haar emoties neergezet, soms op het dramatische af. Hierdoor wordt wel duidelijk dat Anna weinig begrijpt van zichzelf en daardoor ontgaat haar ook veel van waarmee haar kinderen worstelen. En op het eind van het boek merkt ze daarom terecht op:
“Er gaat steeds zo’n alarmbel af: dit heb je ook niet gezien.”

Uiteindelijk worden haar ogen geopend en ziet ze als het ware hoe haar oudste dochter haar een spiegel voorhoudt, waarin ze zichzelf herkent als kind van haar moeder. De term familieroman is daarom zeker van toepassing op dit boek. Jammer is dat de vele herhalingen, haast alsof er een beknopte samenvatting gegeven wordt van wat er zich eerder afspeelde, het verhaal vertragen en je overbodige informatie toegespeeld krijgt. Dit haalt de vaart uit het verhaal.

De titel Met de stroom mee is prachtig gekozen: het leven in het dorp concentreert zich rond de haven met de verschillende vaartuigen, de liefde voor het zeilen en alles wat daarmee te maken heeft. En zoals er soms gevaren wordt tegen de wind in, is het ook van het grootste belang ‘met de stroom mee’ te kunnen gaan in het dagelijkse leven. Op het eind van het boek komen alle gebeurtenissen bij elkaar en kent het boek een bevredigend einde.

★★★
Titel: Met de stroom mee | Auteur: Afra Beemsterboer | Uitgeverij: Zomer & Keuning | Categorie: familieroman | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 240 pagina’s | ISBN13: 9789020538137 | Verkrijgbaar sinds: aug 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 12-09-2020 | Prijs: € 17,50, e-book € 7,99 | Bestellen