Sam de Wasbeer

Recensie Sam de wasbeer door Sandra Hutchison:
Een verjaardag van een wasbeer? Dat wordt natuurlijk een heus zeepfestijn!

Sam is jarig en wat is er nu mooier dan dat je, als wasbeer, een cadeautje krijgt waar je lekker schoon van wordt? Sam is dan ook erg blij met het zeeppompje dat hij van opa Cor krijgt. Dat moeten al zijn vrienden zien en ruiken natuurlijk….

Dit prentenboek heeft een mooie kleurrijke cover gekregen, vooral de glanzende zeepbellen vallen, als je het boek in handen hebt, echt op. Het boek nodigt dan ook zeker uit om het met regelmaat open te slaan. Het verhaal stelt inhoudelijk niet zo heel veel voor, maar is daardoor voor jonge kinderen des te vermakelijker. De illustraties zijn het werk van de uit Utrecht afkomstige Agnes Loonstra. Ze heeft al vrij veel uitgebracht illustratiewerk op haar naam staan, maar dit is haar prentenboekdebuut.

Illustratie: Agnes Loonstra

Vooral het eerste gedeelte van het verhaal past echt bij de tijd waar we nu in leven. Het lijkt hier om een anti-corona verhaal te gaan. De wasbeer wil zijn vrienden leren hygiënisch te zijn, omdat hij bang is dat ze anders ziek worden. Corona? Het verhaal lijkt zich in eerste instantie te richten op het onderlinge afstand houden (1.5 meter) en het advies dat we nu met regelmaat horen: was je handen!

In het verhaal komt opa dan ook niet op visite (vanwege het besmettingsgevaar?), maar laat hij het pakje netjes bij zijn kleinzoon bezorgen door de postbode. Daarna maakt Sam het pakje open, terwijl opa via het internet meekijkt. Dan gaat Sam een voor een zijn vrienden af. Het verhaal neemt nu een verrassende wending en blijkt toch niet helemaal coronaproof te zijn. Toch is het een heerlijk boek om kinderen te leren wat hygiëne is en hoe die bereikt kan worden.

Jammer alleen dat de makers het verhaal niet volledig aangepast hebben aan de tijd waarin we leven. Nu lijkt het verhaal toch een beetje zijn doel voorbij te gaan. Los daarvan blijft Sam de Wasbeer een aangenaam voorleesverhaal voor peuters en kleuters. Vooral de korte liedjes die in het verhaal verwerkt zijn, maken het voorlezen vermakelijk. Een boek ook dat in de klas gebruikt kan worden om de kinderen te leren dat zij, te allen tijde, hun handen met regelmatig zouden moeten wassen.

★★★
Titel: Sam de Wasbeer | Leesfragment | Auteurs: Ingmar Larsen, Joyce Dekker| Illustrator: Agnes Loonstra | Uitgeverij Rubinstein | Categorie: prentenboek | Leeftijd: 3 plus | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s | ISBN13: 9789047628323 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 12-09-2020 | Prijs: €14.99 | Bestellen