Als doden dromen

Recensie Als doden dromen door Chantal Hutchison:
April Charles komt niet van deze wereld, ze is namelijk half ripper en half sirene. Dat betekent dat ze over wonderlijke gaven beschikt. Een van die gaven is het tot leven wekken van de doden door middel van haar stem. Dat ze bij een funerarium werkt, is echter niet zo handig, zeker niet als ze op een dag al neuriënd langs een dode loopt, die ze daardoor per ongeluk tot leven wekt. Het is een undine, een van de vele magische wezens die van haar wereld Terr afkomstig zijn. De undine vertelt haar het schokkende nieuws dat ze vermoord is door haar inmiddels ex-vriend Karl Diseny. Een man die verontrustende plannen heeft met haar wereld. Terr is namelijk de droomwereld van de mens, ze belanden daar als ze aan het slapen zijn. Echter niemand van de mensen hoort te weten dat het een echte wereld is.

Al snel belandt ze in een web van mysterie en probeert ze de angstwekkende Karl en zijn plannen tegen te houden. Om Terr te kunnen redden zal ze tegen haar zin in haar krachten moeten gebruiken, al zal dat ervoor zorgen dat ze steeds meer haar controle over zichzelf kwijt raakt.

Als doden dromen is het eerste deel in de dodenreeks en smaakt zeker naar meer. In het begin moest ik er even inkomen, maar naarmate het verhaal vorderde, werd het steeds leuker. Wat ik echt een pluspunt vond aan dit verhaal, was dat de schrijfster er een realistisch geheel van heeft gemaakt. Hierdoor komt het over als iets wat je zelf mee kunt maken, zonder dat je het doorhebt. Ze heeft de fantasiewereld Terr echt geweldig beschreven, inclusief de fascinerende wezens die daar rondlopen. Een indrukwekkend en fantasierijk verhaal dat geen moment te veel wordt.

De schrijfster heeft een interessante schrijfstijl, wat lekker vlot leest en waarin de benodigde humor verwerkt zit. Ik had nog niet eerder een boek van haar gelezen, maar ik ben fan van haar schrijfstijl. Meerdere keren zat ik met een lach op mijn gezicht. De hoofdstukken zijn elk mooi vormgegeven door middel van een foto, wat te maken heeft met de wereld waar het verhaal zich op dat moment afspeelt. Ook is ieder hoofdstuk voorzien van een quote over dromen, wat een leuke toevoeging is.

Ik ben na dit eerste deel Als doden dromen erg benieuwd geworden naar het tweede deel van de Dodenreeks. Ik geef het boek een dik verdiende vier sterren.

★★★★
Titel: Als doden dromen | Serie: Dodenreeks-deel 1 | Auteur: Mel Hartman | Uitgeverij: Hamley Books | Categorie: young adult, fantasy | Verkrijgbaar als hardcover en e-book | 301 pagina’s | ISBN13: 9789463967259 | Verkrijgbaar sinds: 09-09-2020 | Recensent: Chantal Hutchison | Datum recensie: 14-09-2020 | Prijs: €18.99, e-book €10.99 | Bestellen