LEGO Grootse geschiedenis

Recensie LEGO Grootse geschiedenis door Sonja Hubregtse:

Geschiedenis in combinatie met Lego… ik kon me er weinig bij voorstellen, maar wat heeft de uitgeverij dit origineel bedacht. In Lego Grootse geschiedenis leer je alles over de geschiedenis, maar dan in Legostijl!

Wat meteen opvalt, zijn de Legoblokjes die in een venster zichtbaar zijn in de kaft. Daardoor lijkt het boek erg dik. Bij het boek zitten namelijk vier exclusieve Lego modellen. Dit zijn uiteraard geen grote bouwwerken, maar ze zijn wel erg toepasselijk bij het thema van het boek. Het zakje dat uit de kaft komt, is klein. Gezien dat de dikke kaft (logischerwijs) de gehele grootte van het boek betreft, hadden mijn kids hier het idee dat er ook over de gehele kaft Legoblokjes zouden zitten. Zodra ze het boek opendeden, was deze kleine teleurstelling verdwenen. Wat is het een fantastisch boek!

Het boek laat de belangrijkste gebeurtenissen uit de geschiedenis zien. Niet zomaar een saai verhaal over vroeger, maar een super combinatie tussen leerzame tekst en heel veel bouwwerken van Lego over dat betreffende onderwerp. Door deze perfecte combinatie houdt het de aandacht van het kind lange tijd vast. Het boek begint met een overzichtelijke inhoud. Dat is ingedeeld in de thema’s: De oude wereld, De Middeleeuwen, Grote ontdekkingen, Industriële periode, de moderne wereld. Deze vijf thema’s zijn weer onderverdeeld in subcategorieën.

Wij vinden het boek erg origineel, leerzaam en handig. Handig omdat veel thema’s ook op school behandeld worden bij Geschiedenis. Alleen zorgt dit boek ervoor dat de kennis ook echt blijft hangen door middel van Lego. Ook worden er tijdlijnen besproken met jaartallen erbij. Maar dit is geen saaie opsomming van getallen, maar met originele bouwwerkjes van Lego. Ook zorgt dit boek ervoor dat je zelf nog extra dingen uit de geschiedenis wilt gaan bouwen.

De lay-out van het boek is erg speels en kleurrijk, maar toch zeker overzichtelijk. Er wordt gewerkt met kaders. Bij elk hoofdstuk wordt een kader ‘Waar in de wereld’ benoemd. Hierin is te zien waar in de wereld dit stukje geschiedenis plaats vond. Op elke pagina zie je het kader ‘Bouwen met blokjes’. Dit onderdeel vonden mijn kinderen het leukst, omdat je dan met Lego kunt bouwen. Het wordt stap voor stap uitgelegd welke blokjes je hiervoor het beste kunt gebruiken. Het is wel de bedoeling dat je dat van je eigen bouwblokken doet. Achter in het boek wordt uitgelegd dat je, wanneer je een bepaald blokje niet hebt, je ook andere blokjes kunt gebruiken. Hier is goed over nagedacht. Andere kaders die met regelmaat voorkomen, zijn ‘Belangrijke momenten’ en ‘Mythen en legenden’. Achter in het boek zijn de bouwinstructies te vinden van de vier exclusieve bouwwerken waarvoor de Lego steentjes bijgevoegd zijn. Deze bouwinstructies zijn qua opzet hetzelfde als bij de Lego bouwdozen in de winkels.

Wij vonden het uitgebeelde Terracottaleger geweldig, net als het thema Film & entertainment! Zo origineel verzonnen. Dit geldt overigens voor heel het boek. Alle bouwwerken zijn origineel en bijzonder. Je vindt in het boek vervoersmiddelen, gebouwen, muziekinstrumenten, uitvindingen, etc. Het stimuleert de kinderen echt tot het creatief nadenken over andere bouwwerken en ook om het aan te passen wanneer je bepaalde blokjes niet hebt. Ondertussen leren ze heel veel over de geschiedenis zonder dat ze het doorhebben. Ook wil ik graag de humor benoemen. De Legopoppetjes hebben soms een tekstballon, waarbij echt grappige dingen gezegd worden. Wat het boek echt compleet maakt, is het hoofdstuk over de bouwers (van de modellen uit het boek), waarin zij uitleggen welke historische periode bij hen favoriet is, welk bouwwerk uit het boek het leukste was om te bouwen, etc.

Lego Grootse geschiedenis bevat leerzame informatie, kleurrijke en creatieve bouwwerken en genoeg speel- en bouwmogelijkheden. Een boek vol vermaak voor jongens én meisjes!

★★★★★
Titel: LEGO Grootse geschiedenis | Uitgeverij Meis & Maas | Categorie: jeugdboek, educatief | Uitvoering: hardcover | 80 pagina’s | ISBN: 9789030507536 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2020 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 14-09-2020 | Prijs: € 20,99 | Bestellen