De zaak Tom

Recensie De zaak Tom door Antoinette van Steeg:
Een Coppens & Vercauteren-verhaal

De zaak Tom is het eerste boek in de nieuwe Belgische politiereeks met de inspecteurs Dirk Coppens en Koen Vercauteren in de hoofdrol. Eerder schreef Jean-Paul Dullers de romans met de titel Een Vlucht Vooruit en Hondenleven!
Nu heeft hij dus zijn eerste misdaadroman geschreven, die gelijk het begin is van een reeks.

Al meer dan tien jaar werken de bevriende rechercheurs Coppens en Vercauteren samen en ze hebben hart voor de zaak. Ze staan bekend om hun eigenzinnige aanpak. Wanneer ze een melding krijgen van manege Kattevenia dat er iemand is gevonden, gaan ze er direct op af. Tom Verbelen, een jongeman met het syndroom van Down, is neergeslagen en zwaargewond. Al snel wordt het onderzoek opgestart en worden de mensen die die dag op de manege waren, verhoord.

Het onderzoek loopt in het begin niet al te vlot en meerdere mensen zijn verdacht. Maar wie heeft er echt een reden om Tom dit aan te doen? Tom ligt ondertussen in het ziekenhuis en is niet aanspreekbaar. Dan wordt een van de dames van de manege tijdens een buitenrit met haar paard van achteren gepakt en mishandeld. Ze heeft de persoon niet gezien en kan niet veel vertellen. De sfeer binnen Kattevenia wordt steeds onrustiger. Tijdens het onderzoek komen Coppens en Vercauteren nog een gebeurtenis op het spoor. Zou Tom om deze reden aangevallen kunnen zijn?
Wanneer er uiteindelijk schot in de zaak lijkt te komen, gebeurt er opnieuw wat op de manege. Hebben de gebeurtenissen met elkaar te maken? Wat is er allemaal op Kattevenia aan de hand waardoor niet iedereen veilig is?

Jean-Paul Dullers heeft met De zaak Tom een Belgische misdaadroman geschreven volgens de achterflap. Op de cover staat dat het boek een thriller zou zijn, maar een misdaadroman is meer passend. Het boek begint goed, al worden er wel heel veel mensen geïntroduceerd met hun eigen achtergronden en verdenkingen. Het is echt even kijken wie bij wie hoort en welke rol ze tot elkaar hebben. De schrijfstijl is even wennen en soms wat rommelig en herhalend. Vooral in het eerste deel haalt dit het tempo wel wat uit het verhaal. De auteur lijkt in het begin veel te willen delen met zijn lezers, maar dit wordt minder naarmate het verhaal vordert. Hier is de spanning juist meer voelbaar, wat de lezer echt bij de gebeurtenissen houdt.

Het verhaal kent veel Belgische woorden wat af en toe even schakelen is. Toch ligt hier wel de kracht van deze reeks, omdat het zich in België afspeelt. Daarnaast kiest Dullers geregeld voor metaforen wat voor het verhaal geen meerwaarde heeft. De auteur heeft ervoor gekozen om de rechercheurs een eigen persoonlijkheid te geven, zowel in het werk als privé. Een goede keuze omdat dit nog veel perspectief biedt voor de volgende delen. Wat zal dit bijzondere duo nog meemaken, vroeg ik mij af toen ik het boek dichtsloeg.

Een leuk detail is dat De zaak Tom zich grotendeels afspeelt op de manege waar Jean-Paul zijn vrouw Brigitte 45 jaar geleden heeft leren kennen. Lange tijd wordt de lezer in spanning gehouden wat er nu precies aan de hand is. Het eind kent een goede afsluiting met nog genoeg mogelijkheden om de personages verder te laten ontwikkelen in de volgende delen.

Coppens en Vercauteren zijn een intrigerend duo, die nog veel mee zullen maken, verwacht ik. Ik hoop dat het volgende boek wel een wat strakkere vorm qua verhaallijn krijgt, waardoor het net wat prettiger en vlotter wegleest. Maar Dullers laat met dit eerste boek in deze reeks zien dat hij nog heel wat plannen heeft met dit eigenzinnige rechercheurs-duo. Ik ben heel benieuwd welke zaak ze de volgende keer op hun bordje zullen krijgen.

★★★
Titel: De zaak Tom | Serie: Coppens & Vercauteren- deel 1 | Leesfragment | Auteur: Jean-Paul Dullers | Uitgeverij: Hamley Books | Categorie: misdaadroman | Verkrijgbaar als paperback | 201 pagina’s | ISBN13:  9789463967266 | Verkrijgbaar sinds: 04-09-20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 15-09-2020 | Prijs: € 18.95  | Bestellen