Verloren familie

Recensie Verloren familie door Antoinette van Steeg:
Lisa Wingate werd bekend met haar boek Kinderen van de rivier. Wereldwijd werden veel boeken verkocht. Nu brengt ze Verloren familie, gebaseerd op een waargebeurde geschiedenis uit, die zich grotendeels afspeelt net na de Burgeroorlog in 1875.

Bijzonder aan Verloren familie zijn de krantenartikelen die de lezer leest tussen het verhaal door. Het laat zien hoe aangrijpend het was voor de slaven om hun familie, die vaak werd doorverkocht en mensonterend werd behandeld, te moeten missen. Jonge kinderen en ouders die elkaar zoeken, na elkaar jaren niet gezien te hebben.

Verloren familie wordt verteld vanuit Hannie, een slaaf die een goed geheugen heeft en snel dingen onthoudt. Ze is jaren werkzaam geweest bij de familie van Lavinia Gossett en pacht er nu grond met haar Tati en tweeling Jason en John. Het land is bijna van henzelf. Wanneer ze te maken krijgt met een ongewilde bezoeker bij de familie Gossett, vlucht Hannie met Laviana en Juneau Jane, de Creoolse halfzus van Laviana. Gezamenlijk kruisen ze om verschillende redenen door Texas. Hannie om haar familie te zoeken en de halfzusjes om hun erfenis veilig te stellen. Op hun reis komen ze in gevaarlijke en erbarmelijke situaties terecht, waarbij ze elkaar hard nodig hebben. Texas is net na de Burgeroorlog nog wetteloos en gevaarlijk.

Naast het verhaal van de drie jonge vrouwen lezen we ook het verhaal van Benedetta, afgekort Benny, Silva. Ze is een jonge beginnende docente op een school in een achterstandsbuurt in Augustine. Leerlingen zijn veelal nazaten van de slaven en kennen weinig motivatie voor school. Veel leven in armoede en gebroken gezinnen. Het is dan 1987.
Benny woont in een vervallen woning die vroeger een belangrijke plek blijkt te zijn geweest. Wanneer ze ontdekt dat er een schat aan boeken in het grote huis staat, bedenkt ze een project met haar leerlingen. Het is een begin van een niet te overzien project met een bijzonder mooie uitkomst. De leerlingen raken steeds meer enthousiast en de geschiedenis van Augustine lijkt een gezicht te krijgen. Maar is iedereen hier wel blij mee?

Wingate heeft na een tip van een lezeres dit verhaal op papier gezet. Ze weet het heden en verleden tot een mooi geheel te verweven. De vlotte schrijfstijl zorgt ervoor dat het verhaal snel wegleest. Ze geeft de personages diepgang, waardoor het verhaal je raakt. De afwisseling tussen de verhalen van de drie dames en Benny zorgt ervoor dat de verhaallijn leeft en je met de gebeurtenissen mee leeft.

Het is de tijd van de Ku Klux Klan en de knight of the White Camelia. Gevaar ligt continu op de loer. Wingate weet de sfeer in zowel 1987 als 1875 goed weer te geven en hierdoor leest het beeldend weg. Wat een moeilijke tijd was het voor de slaven en vrouwen. Families die uiteen werden gerukt en werden verkocht op pleinen. Hannie is een sterke jonge vrouw die klaar staat voor haar naasten en anderen wil helpen om hun families terug te vinden.

Verloren familie vertelt een stukje geschiedenis die niet echt heel bekend is, maar nu dankzij dit boek wel van generatie op generatie doorgegeven kan worden. Het is een prachtige historische roman die mij wist te raken en continu bij het verhaal hield. Prachtig om te lezen hoe Benny zich ontwikkelt van een onzekere vrouw naar een vrouw met een doel. Zo mooi hoe ze met haar leerlingen omgaat.

Wingate heeft met Verloren familie een geschiedenis beschreven die pijnlijk en schrijnend was. Wie graag waargebeurde verhalen uit het verleden leest, zal dit boek met veel interesse lezen, vermoed ik. Ik geef het graag 4 sterren.

★★★★
Titel: Verloren familie | Leesfragment | Auteur: Lisa Wingate | Ambo|Anthos Uitgevers | Categorie: historische roman | Verkrijgbaar als paperback, e-book en dwarsligger | 448 pagina’s | ISBN13: 9789026352027 | Verkrijgbaar sinds: 25-08-20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: -2020 | Prijs: € 22.99, e-book € 12.99 en dwarsligger € 18.99 | Bestellen