Fifty Fifty

Recensie Fifty Fifty door Yana Pauwels:

Frank Avellino wordt vermoord. Zijn beide dochters wijzen elkaar aan als de dader, maar slechts een van hen heeft het gedaan. Befaamde advocaat Eddie Flynn verdedigt Sofia Avellino. Hij is steevast overtuigd van haar onschuld en heeft er dan ook alles voor over om haar vrij te spreken. Kate Brooks verdedigt Alexandra Avellino, maar is op haar beurt ook overtuigd van de onschuld van haar cliënt. Ze komen tot de conclusie dat een van de zussen liegt. Maar wie?

Steve Cavanagh is zelf advocaat en haalt daaruit inspiratie voor zijn thrillers. Hij heeft eerder al het boek Dert13n geschreven, wat eigenlijk het eerste deel is in de Eddie Flynn-serie. Fifty Fifty is het tweede deel, maar beide boeken gaan over andere rechtszaken. Ik heb Dert13n niet gelezen, maar Fifty Fifty is dus een losstaand boek en is ook goed apart te lezen. Ik veronderstel dat er in het eerste boek ook wat meer wordt verteld over Eddie Flynn zelf en dat heb ik dan uiteraard niet meegekregen. Toch stoorde het niet echt en zat het verhaal goed in elkaar.

De covers van zijn boeken vind ik zeer interessant. Bij zijn vorig boek werkt hij met zwarte en rode tinten en ook bij Fifty Fifty vormen dit de hoofdkleuren. Daarnaast zijn de zijkanten van het boek ook roodgekleurd wat voor een ‘special touch’ zorgt. Het geeft direct de sfeer van het boek aan.

Het verhaal wordt afwisselend verteld door Eddie, Kate en Zij. Zij slaat dan op de moordenares. Niet alleen zien we hoe de rechtszaak tot stand komt, maar we kruipen ook in het hoofd van de dader. Steve Cavanagh wil ons laten zien waarom juist zij aan het moorden is geslagen. Uit deze hoofdstukken kun je ook echt niet afleiden of het om Sofia of Alexandra gaat. Dit geheim blijft goed verborgen tot op het einde. Er worden door het boek heen wel al hints gegeven, maar die sloegen zowel op Sofia als Alexandra. De dader blijft dus een geheim tot op het einde en zelfs dan doet er zich een enorme plottwist voor.

Ik ben fan van Steve Cavanagh’s schrijfstijl. Als advocaat heeft hij natuurlijk heel wat ervaring in rechtszaken en dit wordt ook duidelijk in zijn boek. De rechtszaakstukken zijn heel specifiek en het komt over alsof je zelf in de jury zit van deze moeilijke zaak. Daarnaast weet hij de spanning goed op te bouwen en brengt hij de lezer aan het twijfelen over wie het nu daadwerkelijk heeft gedaan. Een goed geschreven en fantastisch geplotte thriller dus.

★★★★
Titel: Fifty Fifty | Leesfragment | Auteur: Steve Cavanagh | Uitgeverij Luitingh-Sijthoff | Categorie: thriller | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 397 pagina’s | ISBN13: 9789024589999 | Verkrijgbaar sinds: 18-08-2020 | Recensent: Yana Pauwels | Datum recensie: 20-09-2020 | Prijs: €20.99 en e-book €12.99 | Bestellen