Ravencroft 1 – Alles op zijn plaats

Recensie Alles op zijn plaats door Sandra Hutchison:
Het begin van een spannend avontuur

Wanneer de ouders van Ashley en Joyce Ravencroft bij een vliegtuigramp om het leven komen, worden de kinderen naar hun eigenaardige oom Markus en ijdele tante Zelda gebracht. Wanneer de weesjes een pakketje van hun overleden ouders ontvangen, is dit het begin van een spannend avontuur. De slimme kinderen hebben al snel door dat er iets niet klopt aan de hele situatie. Zullen ze de boodschap die hun ouders met de beeldjes hebben geprobeerd te gegeven, kunnen ontrafelen?

Dit spannende verhaal is het eerste deel van de Ravencroft duologie. Je maakt kennis met Ashley en Joyce en kunt als lezer het mysterieuze verhaal samen met hen ontrafelen. De illustraties van de jonge Italiaanse illustrator Valentina Brancati ogen levendig en spreken sterk tot de verbeelding. Vooral de mimiek van de personages spat er vanaf. De kleuren zijn, vooral aan het begin van het album, sober gehouden, wat goed past bij het ietwat sombere, maar eveneens spannende verhaal.

Illustratie: Valentina Brancati

Het vlot verlopende verhaal zal kinderen van de bovenbouw van de basisschool erg aanspreken, maar ook oudere kinderen (en zelfs volwassenen) zullen zich prima weten te vermaken met dit mooi vormgegeven album. De teksten zijn het werk van de auteur Davide Calli, hij begon zijn schrijverscarrière in 1994 bij het Italiaanse magazine Linus. De teksten zijn over het algemeen kort, doch krachtig en hier en daar met een snufje humor overgoten. Zo af en toe gebruikt hij wel een moeilijke term wat prima bij het verhaal past, maar wat jonge lezers misschien wat af zal schrikken.

In elk geval is dit eerste album een leuke kennismaking met het Ravencroft tweetal . Het verhaal heeft een open einde. Hoe het met het tweetal af gaat lopen, ontdekken we in het tweede en direct laatste deel van deze stripalbumserie, genaamd: Niets is wat het lijkt. ★★★★★
Titel: Alles op zijn plaats | Duologie: Rafencroft-deel 1 | Leesfragment | Auteur: Davide Cali | Illustrator: Valentina Brancati | Inkleuring: Fabio Mancini | Uitgeverij: Silvester strips | Categorie: jeugdstripalbums | Uitvoering: paperback | 48 pagina’s | ISBN13: 9789463065153 | Verkrijgbaar vanaf: 23-09-2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 22-09-2020 | Prijs: €8,95 | Bestellen