Er was misschien eens

Recensie Er was misschien eens door Jolanda Kalkman:
20 verhalen die waargebeurd zijn. Of niet?

Er was misschien eens… zo begint elk verhaal. Het zet je als lezer of luisteraar gelijk aan het denken. Zal dit verhaal waar zijn? Of toch niet? Want kan een man wel een heel vliegtuig opeten? Of kan een beeldhouwer, die in geen enkele sport goed is, behalve in beeldhouwen, de Olympische Spelen winnen? En was het ridder Wilfried van Bouillon, die met zijn zwaard de friet uitvond?
Lees dus snel al deze bijzondere verhalen en kom erachter, of ze waar zijn of toch niet.

Toen ik het boek Er was misschien eens ontving, was ik eigenlijk direct enthousiast. Ik zag dat er 20 heel verschillende verhalen in stonden, waarvan ik van de meeste zelf ook niet op voorhand wist of ze wel of niet waar konden zijn.

Het boek is als volgt opgebouwd. Eerst lees je een verhaal (voor) van een bladzijde. Op de bladzijde ernaast staat een pagina vullende tekening in retrostijl van Yarne Daeren. Na het (voor)lezen, kun je raden. Is het verhaal waar? Of toch niet? Zodra je de bladzijde omslaat, vind je het antwoord met uitleg en als extra nog een aantal leuke weetjes. Ook hier staan grappige illustraties bij.

Dit boek is een van de weinige boeken die voor mijn hele gezin leuk is om naar te luisteren. Zelfs mijn man, die echt niks met boeken heeft, deed enthousiast mee! Ik las als eerste het eerste verhaal aan mijn dochter (5), dat over een vissenregen ging, voor. Terwijl mijn zoon (13) op de bank “lag” en mijn man in de keuken stond. Mijn dochter was al gelijk enthousiast. “Ik denk niet dat het waar is hoor mam!” Toen hoorde ik vanuit de keuken: “Dat is waar.” Erg leuk hoe er gelijk een discussie op gang kwam, terwijl het antwoord nog niet eens gegeven was.

Daarna ging ik verder met de andere verhalen. Het leukste verhaal was over de plant waaraan een schaap groeide. Toen werd ook mijn zoon enthousiast. “Dat moet waar zijn! Want steeds als ik denk dat het niet waar is, is het waar, dus nu ga ik voor waar”. Het antwoord geef ik natuurlijk niet prijs. Wel de reactie van mijn zoon: “Wat een absurd boek is dit zeg! Maar ik leer er wel van!” Want dat er een groene zeeslak met planteneigenschappen bestaat, daar hadden we geen van allen ooit van gehoord.

Dit boek is een echte aanrader om voor te lezen. Er staat vanaf 8 jaar, maar de verhalen zijn ook voor jongere kinderen interessant en leerzaam. En ze kunnen vrolijk mee raden. Wij deden dat nu in ons gezin, maar ik denk dat het ook heel geschikt is om op school voor te lezen. Het levert zeer interessante gesprekken en heel veel lol op!
Zeker wanneer het verhaal over een man gaat die zich al zestig jaar niet heeft gewassen (ik hoor het ge-ieuw al door de klas gaan) of een keizer die zijn vijanden graag een poepje laat ruiken (bah!).

Wij waarderen dit boek op 5 sterren.

★★★★★
Titel: Er was misschien eens | Ondertitel: 20 verhalen die waargebeurd zijn. Of niet? | inkijk-exemplaar | Auteur: Kamiel De Bruyne | Illustrator: Yarne Daeren | Uitgeverij Van Halewyck | Categorie: jeugdboek | Verkrijgbaar als: hardcover | 91 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789463832243 | Verkrijgbaar sinds: 26-08-2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 23-09-2020 | Prijs: €17,50 | Bestellen