Ken jij Pippi Langkous?

Recensie Ken jij Pippi Langkous? door Hannie van Grol:
Een oud verhaal in een nieuw jasje

Al in 2007 verscheen dit prentenboek, maar nu is dit boekje als een speciale uitgave opnieuw uitgegeven in de reeks Gouden boekje. Bovendien wordt met de verkoop van dit boekje de organisatie Save the children gesteund.

Het boekje ziet er prachtig uit met de welbekende gouden rug, hét kenmerk van de serie. Maar ook de illustratie op de omslag is zo aantrekkelijk dat het boekje erom vraagt bekeken te worden. En als je dan het boekje opent, word je zeker niet teleurgesteld. De illustraties van Ingrid Vang Nyman spatten van de bladzijden af: kleurrijk, hilarisch en tegelijkertijd hartverwarmend. Er valt zoveel op te ontdekken door alle getekende details!

De tekst vertelt in het kort wie Pippi Langkous is, welke stoere dingen ze uithaalt, hoe sterk en ondeugend ze is en hoe blij Annika en Tommy zijn om haar als buurmeisje te hebben. Veel heldendaden van Pippi komen voorbij en de illustraties ondersteunen de tekst in elk detail. Het is een prachtig boekje om de jongsten vanaf een jaar of drie al te laten kennismaken met de avonturen van Pippi, zodat ze later als ze zelf kunnen lezen, nieuwsgierig worden naar de decennia-oude boeken van Astrid Lindgren. Hoewel die boeken al jaren geleden zijn geschreven, spreken de heldendaden van Pippi de jeugd nog steeds aan. Niet voor niets zijn haar boeken in wel 60 talen vertaald.

Het is heerlijk om dit boekje Ken jij Pippi Langkous? voor te lezen en samen met je (klein)kind te ontdekken waar alles op de plaatjes terug te vinden is. De rebelse en ondeugende streken van Pippi spreken de kinderen aan. De fantasie van kinderen is onuitputtelijk en de belevenissen van Pippi sluiten hier perfect op aan. Het is een feestje voor kinderen én volwassenen om dit boekje te lezen en te herlezen, om te genieten van de vrijheid en onafhankelijkheid van het kind Pippi, dat gelukkig nog nooit volwassen is geworden!

★★★★★
Titel: Ken jij Pippi Langkous? | Serie: Gouden Boekjes | Auteur: Astrid Lindgren |Illustrator: Ingrid Vang Nyman |  Uitgeverij Rubinstein  | Categorie: prentenboek | Leeftijd: 3 plus | Verkrijgbaar als: hardcover | 28 pagina’s | ISBN13: 9789047628064 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 24-09-2020 | Prijs: € 8,99 | Bestellen