Er was eens…Het leven 3- De botten en het skelet

Recensie De botten en het skelet door Sandra Hutchison:
Er was eens… Het Leven

Dit is al weer het derde deel van de Er was eens serie…Het Leven. Eerder verscheen al een deel over het hart en een deel over de hersenen.

De serie Er was eens… (Il était une fois…) kennen de wat ouderen onder ons waarschijnlijk nog wel van de televisie. Vanaf 1978 tot 2008 was de Er was eens… animatieserie voor kinderen (6-10 jaar) met regelmaat op de kijkbuis te bewonderen. In elke aflevering werd er een nieuw leerzaam onderwerp besproken. Deze serie werd toentertijd door regisseur en producent Albert Barillé geproduceerd.

Het leuke aan deze stripalbumreeks is dat Jean-Charles Caudin het scenario volledig heeft afgestemd op het oorspronkelijke scenario van Albert Barillé. In de oude televisieseriereeks over het menselijk lichaam werd al telkens een enkel onderdeel van het menselijk lichaam door middel van grappige illustraties uitgelegd, in de strips is dit idee volledig overgenomen. Zelfs de personages in deze stripalbumreeks zijn letterlijk overgenomen van de animatieserie. Knap werk en een feest der herkenning voor iedereen die bekend is met de animatie-serie.

In dit derde en wederom zeer leerzame deel ligt de focus volledig op de botten en het menselijke skelet. In het verhaal krijgt een aantal personages te maken met een botbreuk en legt ‘de dokter’ stapsgewijs uit hoe een botbreuk zich herstelt. Moeilijke termen in het verhaal zoals osteoclasten en polynucleaire eenheden worden daarbij niet vermeden. Dat zal sommige jonge kinderen misschien wat afschrikken, maar bij herhaaldelijk lezen zal er ongetwijfeld veel van de termen blijven hangen.

Gelukkig wordt het leerzame, maar vrij pittige gedeelte flink opgeleukt met een vermakelijk avontuur van Pieter, Pieternel en hun vrienden. Dit zijn dezelfde personages als van de animatieserie en je zult ze in alle boeken uit deze reeks terugvinden. Jonge lezers zullen zich met dit avontuur van de jonge helden kunnen identificeren. Prima tijdvermaak en ze leren er direct nog wat bij ook, dat is mooi meegenomen. Deze serie zou dan ook prima ingezet kunnen worden als lesmateriaal in de bovenbouw van de basisschool, maar ook voor thuis is deze reeks voor leergierige kinderen zeker een aanrader.

Naast de Er was eens.. Het leven is ook de vierdelige serie Er was eens… De Mens verkrijgbaar. Hierin vind je een deel over De Prehistorie, Egypte, De Vikingen en Rome.

★★★★
Titel: De botten en het skelet | Serie: Er was eens…Het leven-deel 3 | Leesfragment | Auteur: Jean-Charles Gaudin | Illustrator: Jean Barbaud, Minte | Inkleuring: Afroula Hadjiyannakis | Uitgeverij Silvester Strips | Categorie: jeugdstripalbums, educatief | Uitvoering: softcover, paperback | 48 pagina’s | ISBN13: 9789463065757 | Verkrijgbaar vanaf: 23-09-2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 24-09-2020 | Prijs: €7.95 | Bestellen