De Gelukspiramide

Recensie De Gelukspiramide door Dayenne Wamsteeker:
Een compleet body-en mindplan in 6 stappen | Voor een energiek leven zonder gezanik en gezeur

Wat is geluk, hoe gelukkig ben jij en hoe kun je nog gelukkiger worden? In het lifestyleboek De Gelukspiramide geven Amber Albarda & Cathelijne Wildervanck inspiratie voor een energiek(er) leven vol geluk.

Dit boek is geschreven door Amber Albarda (health coach) en Cathelijne Wildervanck (psychologisch expert). Beiden hebben hun expertise, maar zijn daarnaast ook ervaringsexpert in de zoektocht naar geluk. Zowel Amber als Cathelijne heeft zelf een burn out gehad, waardoor ze hun energie weer moesten terugvinden. Ze hebben hiervoor zelf van alles geprobeerd op het gebied van slapen, psychologie, beweging en voeding. In dit boek delen ze hun ervaringen en kennis en daardoor hoef je niet helemaal zelf een zoektocht te starten, maar kun je profiteren van de ervaringen van Amber en Cathelijne.

De Gelukspiramide start met een inleiding over de term geluk. De auteurs houden het simpel: eigenlijk is geluk een biochemische toestand, waarbij een bepaalde hoeveelheid aan stoffen door jouw lijf ervoor zorgt dat jij je goed voelt. Verschillende aspecten hebben hier invloed op, dit zijn de verschillende stappen van de piramide. De 6 stappen: slaap, voeding, beweging, gedachten, relaties en keuzes. Aan elk van deze onderwerpen is een hoofdstuk gewijd. Dit boek helpt jou om in deze 6 stappen je brein (opnieuw) te ontdekken, te resetten en je lijf een nieuwe energie-boost te geven. Zoals de auteurs zelf zeggen, leidt De Gelukspiramide naar een ‘een energiek leven zonder gezanik en gezeur’. Door beter slapen, meer bewegen, gezonder eten, anders denken, relaties beter begrijpen en goede keuzes maken word en blijf je een gelukkig(er) mens.

Het boek is toegankelijk geschreven en door de herkenbare anekdotes grappig en aansprekend. De inhoud van het boek is afwisselend. Zo is er theorie, waarin de auteurs bepaalde zaken, zoals de werking van het brein toelichten. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van figuren en tekeningen om het begrijpelijk te maken. Daarnaast zijn er ervaringsverhalen, quotes, oefeningen en recepten. Deze afwisseling zorgt ervoor dat het boek niet saai en theoretisch is, maar prettig en leuk om te lezen. Het boek is praktisch ingestoken. Je komt er niet alleen achter wat je moet veranderen, maar ook waarom en hoe je bepaalde aspecten in je leven zou kunnen aanpassen. Het boek biedt inspirerende oplossingen voor een soms hectisch leven.

Dit lifestyleboek is smaakvol vormgegeven. De hardcover wordt gesierd met een vrolijke foto van de twee auteurs. Er wordt gebruik gemaakt van foto’s, tekeningen en figuren om de teksten te illustreren. Verschillende kleuren, lettertypen, kaders en kopjes zorgen voor een prettige variatie bij het lezen. Zo is de lay-out van het boek stijlvol en afwisselend, waardoor het boek aantrekkelijk is om te lezen.

Amber en Cathelijne hebben een druk gezinsleven. De anekdotes en ervaringen die zij delen, zijn herkenbaar voor vrouwen in deze fase van hun leven. Natuurlijk zijn veel lessen ook in andere fasen toepasbaar, maar mogelijk is het boek dan minder aansprekend om te lezen.
Dit boek is daarmee vooral een inspiratiebron voor moeders met een druk leven, die graag even pas op de plaats willen maken en gelukkig(er) willen zijn. Ik waardeer dit boek met 4 sterren.

★★★★
Titel: De Gelukspiramide | Auteur: Amber Albarda & Cathelijne Wildervanck | Uitgeverij: Splint Media | Categorie: lifestyle | Verkrijgbaar als hardcover | 336 pagina’s | ISBN13: 9789493042056 | Verkrijgbaar sinds: maart 2019 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 27-9-2020 | Prijs: €25.99 | Bestellen