Te veel en nooit genoeg

Recensie Te veel en nooit genoeg door Hannie van Grol:
Onthullende biografie

Mary L. Trump heeft het aangedurfd de geschiedenis van de familie Trump, ondanks fel verzet van die kant, naar buiten te brengen. Het boek geeft een onthutsend inkijkje in een van de meest rijke families van Amerika. De titel Te veel en nooit genoeg slaat ongetwijfeld op dit omvangrijke bezit.

In dit boek dat begint met een proloog en eindigt met een epiloog, wordt in veertien hoofdstukken de geschiedenis van de familie Trump beschreven. Donald J. Trump, de huidige president van Amerika, is de zoon van Fred Trump en Mary Trump. Dat gezin bestond uit vijf kinderen en Donald was het vierde kind. Zijn oudere broer Freddy is de vader van de auteur. Fred was de absolute heerser in het gezin, zijn regels moesten strikt nageleefd worden en hij toonde weinig medeleven met anderen. Zijn belangrijkste doel in zijn leven was het vergaren van bezit en de manier waarop was niet altijd even zuiver.

Oorspronkelijk zou zijn zoon Freddy hem opvolgen, maar volgens zijn vader was hij een watje en kon hij het grote concern niet runnen. Deze zoon werd genadeloos aan de kant gezet en de controversiële Donald, die naar buiten toe opstandig overkwam, werd de oogappel van zijn vader. Hij deed de meest ondoordachte en onverstandige aankopen, maar zijn vader hield hem altijd de hand boven het hoofd. Emotioneel kwamen alle kinderen (en ook zijn vrouw Mary) tekort. Er was sprake van verwaarlozing, trauma’s en psychische mishandeling.

Mary Trump is gepromoveerd aan het instituut voor psychologische studies en het inzicht dat ze door haar studie heeft opgedaan, samen met de familieband, geeft een goed overzicht van de onderlinge verhoudingen in de familie Trump. De gevoelloosheid van vader Fred was ongekend. Als het hem uitkwam, liet hij een ander vallen, zelfs wanneer het om zijn eigen kinderen ging. Dat Donald ook die gevoelloosheid in zich had, bewees hij wel toen hij zijn licht dementerende vader probeerde af te zetten door hem een codicil te laten ondertekenen aangaande de erfenis. Gelukkig had zijn vader die dag nog heldere momenten.

Zo staat het boek Te veel en nooit genoeg vol met onthullingen die laten zien wat de drijfveren waren binnen de familie Trump en hoe bezittingen leidend waren. Fouten werden weggemoffeld en successen werden benadrukt. Of het boek louter een objectief verslag is, is de vraag. In de inleiding vertelt Mary Trump dat ze zich naast haar eigen herinneringen gebaseerd heeft op juridische en familiedocumenten, interviews, onderzoeksartikelen uit de New York Times etc. Wel laat ze duidelijk merken, hoe ze het haar familie kwalijk neemt, dat ze haar vader Freddy aan zijn lot hebben overgelaten, en zelfs toen hij stervende was (hij stierf op de leeftijd van 42 jaar). Bovendien zijn zij en haar broer onterfd, terwijl haar vader eigenlijk recht had op 20% van de erfenis. Hoe ze dit ook aangevochten heeft, de macht van de Trumps was groter en ze kreeg geen enkele grip op de zaak.

Maar ondanks deze persoonlijke betrokkenheid laat het boek een onthutsend beeld zien van een getroebleerd gezin en vooral de vader daarvan, wat van grote invloed is geweest op het karakter en gedrag van een van de invloedrijkste mensen ter wereld. Om van zo dichtbij een inkijkje te krijgen in deze familie is op zijn minst bijzonder te noemen. Laat iedereen die het boek leest, zijn eigen conclusies trekken aangaande de absolute waarheid. En om hierachter te komen is dit boek een absolute aanrader om te lezen!

★★★★
Titel: Te veel en nooit genoeg | Auteur: Mary L. Trump | Xander Uitgevers | Categorie: Biografie | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 303 pagina’s | ISBN13: 9789401613330 | Verkrijgbaar sinds: 28-09-2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 29-9-2020 | Prijs: € 20,99, e-book € 12,99 | Bestellen