Fort Enigma

Recensie Fort Enigma door Sonja Hubregtse:

Ieder jaar, tijdens de zomervakantie, organiseert professor Inventus een groot toernooi voor kinderen met uitzonderlijke talenten in Fort Enigma op het eiland Stormheuvel. Door middel van puzzels, opdrachten en raadsels moeten zij zichzelf bewijzen, want alleen de beste deelnemers kunnen in de finale komen.

Lex is een van de spelers die mee mogen doen aan het toernooi. Hij is dertien jaar en komt uit Nederland. Hij heeft jou, als lezer, uitgekozen om zijn lector (robotbegeleider) te zijn, zodat je hem kunt ondersteunen bij deze grote uitdaging. Hij heeft er zin in! Al snel heeft hij het gevoel dat er iets niet klopt. ’s Nachts hoort hij vreemde (soms rinkelende) geluiden door de gangen van het fort. Als blijkt dat ook de professor ineens verdwenen is, wordt het spel ineens wel erg serieus. Gaat dit allemaal nog over het toernooi of is er meer aan de hand? En waarom onweert het steeds vaker boven het fort? En wat is er waar over de legende van de blauwe draak die onder het fort zou leven?

Wat is dit een ontzettend origineel boek! We hebben er met het hele gezin van genoten. Het verhaal over Lex (en de overige kinderen) en het fort is avontuurlijk en soms angstaanjagend. Je wordt als lezer meegenomen met de speurtocht door het fort. Het boek heeft iets weg van een escapeboekconcept, hoewel de verhouding leesverhaal ten opzichte van opdrachten wel groter is.

In het begin zijn de plattegronden van drie verdiepingen (van het fort) te vinden, waarop de indeling van de kamers zichtbaar is (inclusief de paginanummers). Wanneer je begint te lezen, kom je na een tijdje een cursieve tekst tegen. Daar staat vermeld naar welke kamer je, samen met Lex, moet gaan. Steeds vaker krijg je aan het eind van een kamer/hoofdstuk een puzzel, opdracht of eigen keuze die je moet maken. Aan de hand daarvan ga je naar de genoemde kamer. De opdrachten zijn onder andere een zoekpuzzel, zoek de verschillen, rebus, sommen, doolhof etc.
Door deze keuzes ga je heen en weer in het boek. De ene keer zit je achter in het boek, de andere keer weer in het begin. Daardoor weet je niet hoever je al bent in het avontuur (geloof me…je wilt dat het eeuwig doorgaat). De pagina’s (en kaft) zijn stevig waardoor het geen probleem is dat je heel vaak heen en weer bladert.
Soms ben je nieuwsgierig naar een andere keuze (wat zou er gebeuren als ik de andere kamer gekozen had?). Het leuke is dat je het boek dus ook voor een tweede of derde keer kunt lezen met de andere keuzes, zodat je soms een ander verhaal hebt.

In boek worden regelmatig (in de raadsels of illustraties) letters en symbolen geplaatst. Het is de bedoeling dat je, gaandeweg het verhaal, geheimschrift bij elkaar verzamelt. Hiermee kun je, verderop in het boek, weer informatie krijgen die je nodig hebt om in de finale te komen. De raadsels zijn niet altijd even makkelijk, maar er zit soms een som bij die je kunt uitrekenen, zodat je toch de juiste kamer kiest. Ook staan van sommige opdrachten de antwoorden achter in het boek.

De schrijfster stipt een aantal goede punten aan. Het onderwerp scheiden wordt besproken en ook de invloed van pesten komt voor in het boek. Ook benoemt de schrijfster dat je je niet tegen moet laten houden door je onzekerheid, je moet angsten overwinnen en dat je met doorzettingsvermogen verder komt.
Van dit boek zullen kinderen die niet van lezen houden, ook zeker genieten. Het is wel een lang (maar reuzespannend) avontuur, maar door de vele raadsels en het heen en weer bladeren valt het niet op hoeveel je al gelezen hebt. Ook komen er regelmatig QR-codes voor, zodat je even online kunt gaan voor spelletjes en leuke extra’s. Deze extra’s en spelletjes zijn echt nodig om Lex te helpen. Wat ik wel jammer vind, is dat een aantal online spelletjes erg lastig te bedienen is op je gsm.
Wij vonden de beginteksten bij de kamers/hoofdstukken erg amusant. Hier staan grappige en bijzondere weetjes over dieren (die je overigens goed moet onthouden).

De schrijfster heeft erg goed nagedacht over de indeling van dit boek. Met zoveel keuzes en zoveel kamers loopt het verhaal top! Er staat ook bij iedere kamer/hoofdstuk even vermeld (als check) of je uit die betreffende kamer bent gekomen, zodat je een extra controle hebt. Enkele kamers bestaan uit meerdere delen, aangezien je regelmatig naar de eetkamer of je slaapkamer gaat in de dagen tijdens het toernooi. Soms kun je vanuit verschillende kamers komen, maar loopt het verhaal in de volgende kamer heel vloeiend door. Ik vind dit wonderlijk gedaan van de schrijfster. Tevens worden de karakters van de personen steeds duidelijker en verder uitgediept, waardoor je meeleeft met bepaalde personen in het boek en met andere juist niet.

Ook was ik blij met de QR-code voor de opdrachten. Door deze code kun je de opdrachten uitprinten en is het niet nodig om in het boek te schrijven. Wat wij ook erg origineel vonden, is dat je (aan het eind van het avontuur) niet altijd de winnaar zult zijn. Je zult dus echt de juiste keuzes moeten maken.

Fort Enigma is een interactief, avontuurlijk en spannend avontuur voor kinderen vanaf tien jaar. Wij hopen ontzettend dat de schrijfster nog meer van deze boeken gaat schrijven!

★★★★★
Titel: Fort Enigma | Auteur: Dianne Arentsen | Uitgeverij Zilverbron | Categorie: Zelfleesboek / Escapeboeken | Uitvoering: hardcover | 333 pagina’s | ISBN: 9789463081979 | Verkrijgbaar sinds: maart 2020 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 30-09-2020 | Prijs: €19,95 |