Te dom voor de duivel

Recensie Te dom voor de duivel door Hannie van Grol:
Een ode aan Tante Leen

Het boek begint met een fragment uit 1963. Anna staat op het punt te bevallen, maar de bevalling verloopt niet zonder complicaties en uiteindelijk wordt er een keizersnede toegepast. Al in het eerste hoofdstuk lezen we hoe vulgair haar taalgebruik is en hoe ze haar emoties ongecontroleerd naar buiten laat komen. Na veertien dagen mag ze eindelijk haar dochter in de armen houden.

Dan springt het verhaal naar 1946 als Anna nog erg jong is. Het gezin waarin ze opgroeit, is niet erg harmonieus te noemen. Regelmatig is er sprake van geweld en liefdeloosheid en grof taalgebruik. Omdat ze een prachtige stem heeft en ze Tante Leen met haar levensliederen als groot voorbeeld ziet, wordt ze aangenomen in het orkest van de beroemde Slavko. Haar optredens in Berlijn bezorgen haar bekendheid, maar dan blijkt dat Slavko niet te vertrouwen is. Ze keert terug naar Amsterdam, waar ze bevalt van haar dochter, die ze achterlaat bij haar moeder, omdat ze eerst geld wil verdienen.

Ze verwacht opnieuw in de spotlights te staan als ze als zangeres een baan aanneemt, maar dat blijkt een misrekening te zijn. Via andere baantjes in een café belandt ze in de hoerenbuurt van Antwerpen. Telkens opnieuw lijkt het geluk haar toe te lachen, maar niets is minder waar. Ze valt van de ene teleurstelling in de andere, gaat te veel drinken, krijgt te maken met valse beloftes en veel lichamelijk geweld. Wel haalt ze haar dochter weer terug, maar net als haar moeder is zij niet in staat een liefdevolle relatie met haar kind op te bouwen. Ze neemt haar toevlucht tot de alcohol, kan haar emoties niet meer in bedwang houden en flipt regelmatig.

Nikkie van Lierop is zelf zangeres en sinds enkele jaren is ze ook actief als schrijfster. Te dom voor de duivel is haar debuutroman. Door haar eigen beroep heeft ze heel veel kennis van de wereld van bands en optredens, wat duidelijk terug te vinden is in haar verhaal. Samen met haar partner Jeroen Olyslagers schreef ze de tekst voor het levenslied Te dom voor de duivel. Dit werd op muziek gezet door Stef Kamil en is te beluisteren op YouTube. De ondertitel van dit boek is hierop zeer van toepassing:
Ik ben een smartlap. Luister naar mijn lied.

Het boek Te dom voor de duivel is vlot geschreven, maar de vele gebeurtenissen maken het verhaal wat chaotisch. De sprongen in de tijd zonder aankondiging worden pas tijdens het lezen van een volgend fragment duidelijk. De karakters hadden psychologisch gezien wat meer uitgediept kunnen worden en het negatieve voelt soms aan als een opsomming. En door de overload aan mishandeling en lichamelijk geweld raakt het niet altijd even diep meer, al spelen er zich wel schrijnende taferelen af.

Het eind van het boek is verrassend en kwam zeer onverwachts. Het gelijknamige lied vertelt hetzelfde verhaal als het boek en is een prachtige aanvulling, zeker ook om te genieten van de prachtige warme stem van Nikkie van Lierop. Regelmatig worden gedeeltes van de smartlappen van Tante Leen in de tekst gebruikt en hierdoor geïnspireerd zullen haar boek en haar levenslied tot stand zijn gekomen.

★★★
Titel: Te dom voor de duivel | Auteur: Nikkie van Lierop | Uitgeverij: Lebowski Publishers | Categorie: roman | Verkrijgbaar als: paperback en e-book | 270 pagina’s | ISBN13: 9789048839353 | Verkrijgbaar sinds: 04-09-2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 1-10-2020 | Prijs: € 22,99, e-book € 9,99 | Bestellen