Scheid!

Recensie Scheid! door Hannie van Grol:
Een geweldig hulpmiddel in een moeilijke periode

Scheid is een boek dat heel veel informatie bevat. Maar niet alleen dat. Het boek staat ook vol met persoonlijke verhalen van jongeren waarvan de ouders ook zijn gescheiden. Bovendien worden er vragen beantwoord, tips gegeven, een hart onder de riem gestoken, dagboekfragmenten geplaatst en kun je lijstjes invullen om dingen voor jezelf op een rijtje te krijgen.

Als ouders gaan scheiden, staat de wereld voor kinderen ook vaak op z’n kop. Er komen ongelofelijk veel vragen op hen af en heel vaak kunnen of willen ze hun ouders daarmee niet lastigvallen. Dit boek voorziet in een vraag om hulp en geeft tal van voorbeelden hoe je je in die situatie kunt redden.

Scheid is een prachtige hardcover met op de buitenkant een hartvormige lolly waarvan een stukje afgebroken is, een duidelijk symbool voor een verbroken liefde. Maar niet alleen op buitenkant vinden we dit symbool terug, binnen in het boek zijn er meerdere gebroken harten vindbaar. Achter in het boek staan vijftig fotootjes afgebeeld van kinderen en volwassenen die aan dit boek hebben meegewerkt.

Er is dus heel veel te vinden en voor iedere situatie staat er wel een verhaal, een tip, een oppepper in en een goede raad hoe in een bepaalde situatie te handelen. Er wordt antwoord gegeven op vragen als: waarom gaan ouders scheiden?, is het mijn schuld?, hoe ga ik het tegen anderen vertellen? en nog veel meer. De tips die genoemd worden, komen van heel verschillende personen, zowel jongeren als volwassenen geven hun manier van kijken naar de problemen.

Niet alleen de informatie is bijzonder om te lezen, het boek ziet er ook nog eens prachtig uit. Behalve de foto’s achter in het boek vinden we door het hele boek heen nog veel meer foto’s, grappige tekeningen, verduidelijkende illustraties, invullijstjes met wisselende en kleurrijke lettertypes, waardoor het boek heel erg toegankelijk is en uitnodigt om te lezen en te bekijken.

Als je een specifieke situatie zoekt, is het erg handig de inhoudsopgave te raadplegen. Daar krijg je al meteen een indruk van wat er in een bepaald hoofdstuk te vinden is en of dat op jouw situatie van toepassing is. Wat een mooie boodschap is die een aantal keren terugkomt, is dat er verteld wordt dat de moeilijke periode voorbijgaat en dat je je niet eeuwig zo rot blijft voelen. Het boek kan daar zeker in ondersteunen: het ziet er gezellig en aantrekkelijk uit. De layout in meerdere kleuren, verschillende lettertypes en de mooie foto’s in matte kleuren samen met de soms grappige illustraties, geven je het gevoel met iets fijns bezig te zijn, dat je kan helpen door deze donkere tijd heen te komen om toch weer lichtpuntjes in je leven te ontdekken.

Scheid is een boek dat enorm kan helpen in een toch al moeilijke periode waarom je niet hebt gevraagd. Scheid kan je helpen er beter mee om te gaan, hulp te vinden, ook in het formuleren van je gedachten en je vragen. Scheid is een boek voor jongeren (en ze zijn niet de enige, in Nederland zijn er ieder jaar ongeveer 86.000) om op een prettige manier steun te vinden, te ontdekken dat je niet alleen bent en dat er ook weer betere tijden komen. Echt een aanrader!

★★★★★
Titel: Scheid!| Ondertitel: Alles wat je moet weten als je ouders gaan scheiden | Auteurs: Jeannette Jonker, Claudia Lagermann, Liesbeth Vijfvinkel | Singel Uitgeverijen – Volt | Categorie: zelfhulpboek | Verkrijgbaar als hardcover | 124 pagina’s | ISBN13: 9789021422596 | Verkrijgbaar sinds: september 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 06-10-2020 | Prijs: €19,99 | Bestellen