Tijdlijn van alles

Recensie Tijdlijn van alles door Jolanda Kalkman:
Een encyclopedie zoals je nog nooit gezien hebt!

Dit boek gaat over van alles
Je kunt het vergelijken met een officiële encyclopedie. Er staat werkelijk over “van alles” wel iets geschreven. Van wolharige mammoet tot wereldoorlog, je vindt het allemaal terug in dit prachtig vormgegeven boek. Van de prehistorie, de oudheid, middeleeuwen, het tijdperk van de ontdekkingen en de revolutie tot aan de moderne wereld, het komt allemaal voorbij. Dus ga er maar eens lekker voor zitten en ga mee op een fantastische reis door de tijd!

Toen ik dit boek voor het eerst uit de verpakking haalde was mijn reactie: “Wauw!” En niet zachtjes, maar echt hardop. Ik was eigenlijk gelijk onder de indruk. Nu heb ik encyclopedieën altijd interessant gevonden. Je zoekt naar één ding en voor je het weet, zit je uren erin te lezen en bladeren. Zo is het ook met dit boek.

De doelgroep is de jeugd. Jongeren zoeken al gauw informatie op het internet op. Toch mag dit boek niet in de boekenkast van de jongeren ontbreken, want ze zullen er steeds iets nieuws in terugvinden.

De opbouw van dit boek is als volgt. Je begint in de vroege prehistorie. Een tijdlijn neemt je mee door een reis door de ruimte, waar alles begon met de big bang. Hierna volgt het begin van het leven. De tijdlijn vervolgt zijn weg, langs de dinosaurussen richting de oermensen. Vanaf daar slingert hij door, langs alle belangrijke gebeurtenissen en ontdekkingen en uitvindingen uit onze geschiedenis. Hij slingert helemaal door tot aan de laatste Amerikaanse president, Donald Trump. Daar eindigt de reis, want de rest moet immers nog komen.

De tijdlijn is steeds gemaakt in de stijl van het onderwerp. Als voorbeeld neem ik de vliegtuigen en de luchtvaart. De lijn zijn de wolken geworden die door het jaar 1783 gaan, waar de eerste bemande heteluchtballon zijn vlucht maakte. Helemaal tot aan de 21ste eeuw, waar onbemande drones worden ingezet voor militaire doeleinden, surveillance en recreatie. Bij elk toestel staat een korte uitleg en een prachtige afbeelding.

Door het gebruik van de vele kleurrijke afbeeldingen en illustraties is het boek echt een lust voor het oog. Wanneer je erin bladert, word je vanzelf steeds aangetrokken tot een nieuw onderwerp. De teksten zijn kort en krachtig. Dit past daardoor helemaal bij de doelgroep, de jeugd. De jeugd wil niet uren lezen in zo’n boek, want als ze iets willen weten, zoeken ze het wel even op op hun mobieltje. Doordat je niet overladen wordt met tekst, blijft de aandacht aanwezig bij het boek en de vele talrijke onderwerpen.

Ik denk dat het boek Een tijdlijn van alles echt een aanvulling is voor de boekenkast waarin de schoolboeken staan. Voor elk vak kun je dit boek namelijk gebruiken. De kunstgeschiedenis voor beeldende vorming, de uitleg van het tellen en meten voor wiskunde (met ezelsbruggetjes!), voor muziek staat de hele muziekgeschiedenis erin en voor de vakken aardrijkskunde en geschiedenis spreekt het voor zich.

Toen ik het boek aan mijn zoon van 13 gaf, was zijn eerste reactie: “Dat ga ik echt niet allemaal lezen hoor!” Maar toen ik vroeg of hij er gewoon even in wilde bladeren en er een onderwerp uit wilde kiezen dat hem aansprak, begon hij er toch in te kijken. Het hoofdstuk robotica trok zijn aandacht. De opmerking van de wiskundige Claude Shannon veroorzaakte vervolgens een heel lange discussie. “Ik zie een tijdperk voor me waarin de mens voor de robot hetzelfde is als wat een hond nu voor de mens is.” Onze conclusie is dat wij in elk geval hopen dat deze uitspraak geen werkelijkheid wordt. Maar dat robotten steeds belangrijker zullen worden, daar waren we het wel met elkaar over eens.
Daarna vond hij het boek toch wel erg interessant en is hij meerdere hoofdstukken gaan lezen. Robbert: “Mam, deze mag je niet in de boekenkast zetten hoor. Ik neem hem wel mee naar mijn kamer, want dan kan ik hem nog eens gebruiken voor school.”

Zo’n dik boek vol informatie kan natuurlijk nooit helemaal compleet zijn. Toch heb ik een puntje van kritiek gevonden. Dat gaat over het hoofdstuk plagen en epidemieën. Op dit moment heeft de hele wereld helaas te maken met een grote pandemie: het coronavirus. Dit virus zet ieders wereld totaal op zijn kop. Ik denk dat het virus voor de hele wereldbevolking zulke grote gevolgen heeft, dat de wereld na 2020 er nooit meer hetzelfde uit kan zien.
Echter, in dit hoofdstuk, neemt de tijdlijn (ditmaal in de vorm van een rat over een touw) je mee vanaf BCE 3000 (voor Christus), waar de ziektes die onder de mensen verspreid worden, nog toegeschreven werden aan de boze geesten en goden. Tot aan 2015, waar de malariamuggen voor dodelijke ziektes zorgen. Het inleidende stukje van dit hoofdstuk eindigt met de woorden: “Hoewel verschillende infectieziekten problematisch blijven, heeft de moderne geneeskunde veel bedreigingen voor de menselijke gezondheid uitgeschakeld.” De schrijver kon natuurlijk toen nog niet weten dat het coronavirus in 2020 een zeer ernstige pandemie zou veroorzaken. Misschien was een extra inlegvel met deze informatie wel erg nuttig geweest.

Dit geeft natuurlijk ook gelijk weer aan dat een boek zoals dit nooit compleet kan zijn. Hopelijk weet de tijdlijn zijn weg te vervolgen en mogen we over een aantal jaar een prachtige aanvulling op dit boek in de boekhandel vinden.
Ik waardeer het boek op 5 sterren.

★★★★★
Titel: Tijdlijn van alles | Oorspronkelijke titel: Timelines of Everything | Leesfragment | Auteur: diverse | Unieboek Uitgeverij Het Spectrum – Van Holkema & Warendorf | Categorie: jeugdboek, educatief | Verkrijgbaar als: hardcover | 320 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789000374434 | Verkrijgbaar sinds: 23-09-2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 07-10-2020 | Prijs: €25,99 | Bestellen