Mijn superslimme ik

Recensie Mijn superslimme ik door Sonja Hubregtse:
Na de boeken Broer te ruil! en Mijn verjaardag gaat niet door heeft Jo Simmons een nieuw, grappig boek geschreven, namelijk: Mijn superslimme ik.

Cornelis is 11 jaar en erg creatief. Hij woont samen met zijn gestreste ouders en zijn zus Minerva. Hij heeft ook nog een geweldige opa waar hij graag naar toe gaat. Zijn ouders zijn erg druk met de uitjes van zijn zus, waardoor hij weinig aandacht van hen krijgt. Minerva is erg slim. Ze heeft al veel trofeeën en prijzengeld gewonnen met talentencompetities. Ze loste rubux-kubussen op toen ze nog maar twee jaar oud was en las al Mandarijns op vierjarige leeftijd. Nu gaat ze meedoen aan het ‘Junior Mega Brein’ tv-programma: een populaire kennisquiz voor geniale wonderkinderen. Cornelis wil graag naar de uitvindersbeurs in Parijs en heeft daar € 500,00 voor nodig.

Wanneer Cornelis beste vriend Tom meerdere keren tegen hem zegt dat hij een genie is, gelooft hij dat. Hij hoopt dat hij het prijzengeld van de quiz binnensleept. Hij besluit ook mee te doen aan deze quiz. Er is alleen één probleem….hij is helemaal geen geniaal wonderkind, maar heeft geen tijd meer om uit boeken te gaan leren. Hij bedenkt al snel enkele uitvindingen om het geniale brein van zijn zusje te stelen. Gaat dat hem lukken? Zal hij de winnaar worden van de quiz terwijl hij in de finale tegen zijn zusje moet strijden?

Mijn superslimme ik is een erg fijn leesboek voor kinderen vanaf acht jaar. Het heeft een groot lettertype en er komen geregeld grappige zwart/wit illustraties in voor die passend zijn bij het verhaal. Wij vonden het erg amusant dat Cornelis vaak hilarische uitvindingen verzint en zichzelf er probeert uit te kletsen als het misgaat. Het is een vermakelijk verhaal met de nodige humor.

De rivaliteit tussen broer en zus (of broers/zussen onderling) is wellicht herkenbaar voor vele kinderen. Dit onderwerp wordt door het hele boek heen aangestipt door de schrijfster. De karakters van de hoofdpersonen worden steeds duidelijker. Eerst heb je als lezer medelijden met Cornelis, maar later ga je ook anders kijken naar Minerva. De schrijfster laat hiermee zien dat niet alles is zoals lijkt. Misschien zet dit onderwerp de kinderen aan tot nadenken dat het misschien ook zo is bij henzelf.

Aangezien de hoofdpersonen een jongen en een meisje zijn, is dit boek ook voor jongens én meisjes erg leuk.
De schrijfster laat een goede boodschap naar voren komen in het boek, namelijk: je hoeft niet briljant te zijn, maar wel jezelf. Ik vind dat er tegenwoordig op scholen nogal een presentatiegerichte verwachting is, daarom is dit een perfect boek voor kinderen die zich spiegelen aan anderen. Dit boek laat zien dat je er wel komt! Je bent goed zoals je bent….

★★★
Titel: Mijn superslimme ik | Auteur: Jo Simmons | Uitgeverij: Meis & Maas- Billy Bones | Categorie: Zelfleesboek | Uitvoering: hardcover | 236 pagina’s | ISBN: 9789463850346 | Verkrijgbaar sinds: september 2020 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 08-10-2020 | Prijs: €17,99 | Bestellen