Het verzwegen verbond

Recensie Het verzwegen verbond door Hannie van Grol:
Een intrigerend boek met een geweldige plot

Het verzwegen verbond is het fictiedebuut van Ariën Knibbe. Zelf studeerde hij cum laude af in de economie. Hij woont in Amsterdam Noord. Tijdens een sabbatical is hij begonnen met het schrijven van dit boek, dat vier jaar later het levenslicht zou zien.

Hoofdpersoon Erik Ebbink is een student klassieke talen en gaat een jaar naar Jeruzalem om daar zijn master te voltooien. Onder de bezielende leiding van professor Ruben Goldstein, echt een fenomeen op het gebied van de klassieke talen, kan hij zich gaan verdiepen in Koinè, de taal waarin de Bijbel oorspronkelijk geschreven is. Hij is een uitermate goed student en zijn studieresultaten zijn van ongekende kwaliteit.

Het verhaal begint op maandag 28 september. Erik zit vol verwondingen door een val die hij de dag ervoor heeft gemaakt. Daarbij zijn zijn GPS en telefoon kapot gegaan. Dan springt het verhaal naar twee dagen eerder en vandaar af aan verloopt het chronologisch. We lezen dat Erik met behulp van zijn beste vriend Mark, die in Nederland is, via Skype een route uitzet om te gaan wandelen in de Judeawoestijn. Hij kiest voor een route die niet langs gebaande wandelpaden gaat, maar met zijn GPS zal hij deze tocht gaan afleggen.

Op zondag vertrekt hij alleen naar de woestijn. De tocht is veel zwaarder dan hij gedacht had en op een gegeven moment valt hij in een soort kuil. Gelukkig overleeft hij die val en tegelijkertijd vindt hij daar een papyrusrol die hij meeneemt. Natuurlijk heeft deze rol meteen zijn volle aandacht door zijn belangstelling voor klassieke talen. De taal die gebruikt wordt op de rol, ziet eruit als Koinè, maar de letters vormen geen logisch geheel. Hij vermoedt dat hier sprake is van een geheimschrift,

Een tijd later voelt hij zich sterk aangetrokken tot de knappe Joodse assistente van de professor, Esther, en dat is wederzijds. Samen verdiepen zij zich in de vertaling en decodering van de papyrusrol. Het gevoel een groot geheim op het spoor te zijn wordt steeds duidelijker. Het lijkt erop dat het ontstaan van het Christendom zoals dat altijd verkondigd is, totaal anders geïnterpreteerd kan worden. Gaan ze dit delen met de autoriteiten of houden ze het voorlopig voor zichzelf? Het levert hun beiden allerlei problemen op en bovendien komt hun relatie daardoor onder druk te staan.

Het verhaal leest erg vlot, de spanning wordt langzaam opgebouwd en regelmatig komt er toch weer een plotselinge wending om de hoek kijken. Het geheim dat ontdekt wordt, wordt goed uitgewerkt en net als in de boeken van Dan Brown word je getrakteerd op allerlei complottheorieën die zomaar voor een ongekende openbaring zouden kunnen zorgen. Dat maakt het boek erg aantrekkelijk om te lezen. Als lezer krijg je wel degelijk het idee dat de schrijver weet waarover hij het heeft. Ook zijn kennis van de economie wordt bij monde van loopmaatje Harald goed neergezet.

De karakters worden goed uitgediept. Ook daarin laat de schrijver zich van zijn beste kant zien. Soms heb je het idee dat er onnodige details beschreven worden en dat er af en toe te veel wordt uitgeweid. Maar als je dat voor lief neemt, heb je een boek dat intrigeert, je verbaast en je laat doorlezen om erachter te komen hoe dit geheim geopenbaard zal worden. En dan verrast de auteur je met een geweldig gevonden plot. Hopelijk laat hij nog veel vaker van zich horen. Ariën Knibbe is een aanwinst voor de Nederlandse schrijverswereld.

★★★★
Titel: Het verzwegen verbond | Auteur: Ariën Knibbe | Uitgeverij Palmslag | Categorie: roman, spanning | Verkrijgbaar als paperback | 352 pagina’s | ISBN13: 9789493059627 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 11-10-2020  | Prijs: € 21.95 | Bestellen