Het rode lint

Recensie Het rode lint door Devika van Steeg:
Het rode lint is een historische Young Adult die zich afspeelt in Auschwitz-Birkenau. In het boek wordt dit kamp aangeduid als Berkenwoud. De reden hiervoor wordt door de auteur zelf toegelicht in het nawoord.

De veertienjarige Ella is samen met haar familie opgepakt en meegenomen naar Auschwitz-Birkenau. Ze krijgt al snel te horen dat werk de grootste kans is om te overleven. Ze gaat naar het hoge naaiatelier waar nog wat plekjes vrij zijn en gaat de strijd met andere meisjes aan om de baan te krijgen. Na alles op alles gezet te hebben, krijgt Ella inderdaad de baan en ontmoet ze tijdens het werken Rose, die even oud is als Ella. Al snel worden Rose en Ella de grootste vriendinnen en doen ze zo goed als alles samen. Dit kan ook haast niet anders, aangezien ze in hetzelfde bed liggen en hetzelfde baantje hebben.

Zowel Ella als Rose is erg blij met het baantje in het naaiatelier. Ze hoeven geen zwaar werk te doen en krijgen soms zelfs een beloning. Ella’s creaties zijn ook erg gewild bij de rijke Carla. Zij is geen gevangene in het kamp, maar woont bij de commandant. Zal het Ella lukken om aan de wensen van Carla te voldoen? Zullen Ella en Rose de oorlog overleven?

Het rode lint is ingedeeld in verschillende delen die elk hun eigen kleur hebben. Deze kleuren staan gelijk aan de kleur waar Ella gedurende dat deel mee werkt. Ik vond het erg leuk dat het boek op deze manier is ingedeeld. Een ander leuk aspect vind ik dat Ella ieders persoonlijkheid vergelijkt met een dier. Rose die een enorme fantasie heeft, vindt dit helemaal geweldig en gaat er natuurlijk in mee.

Adlington heeft zich echt verdiept in het leven in Berkenwoud, waardoor het verhaal ook erg vlot wegleest. Doordat het kamp Berkenwoud wordt genoemd, was dit eventjes wennen voor mij en haalde dit ook een deel van de realiteit weg.

In het naaiatelier wordt onder andere gewerkt met de spullen uit de koffers van de gevangenen en slachtoffers van Berkenwoud. Dit komt soms hard binnen voor Ella, maar ze moet zich erbij neerleggen. Ella groeit gedurende het verhaal dan ook als personage. Ella leek in het begin wat kinderlijk, maar groeit uit tot een volwassen vrouw.

Het rode lint laat zowel een positieve maar zeker ook de nare kant van Berkenwoud zien. De meisjes hebben veel plezier in het naaiatelier, hoewel er voortdurend een onderlinge strijd plaatsvindt. De baas van het naaiatelier Mina is heel menselijk, waardoor de meisjes soms wat extra’s krijgen. Maar wat moet je met dat stukje brood of die sigaret? Moet je het houden of ruilen?

Al met al is Het rode lint een verhaal vol vriendschap en hoop, dat ook het werk in de kampen goed laat zien. Ik geef dan ook 4,5 sterren.

★★★★
Titel: Het rode lint | Originele titel: The red ribbon | Auteur: Lucy Adlington | Uitgeverij Kokboekencentrum | Categorie: historische young adult| Verkrijgbaar als paperback en e-book | 288 pagina’s | ISBN13: 9789026623691 | Verkrijgbaar sinds: 15-9-2020 | Recensent: Devika van Steeg | Datum recensie: 19-10-2020 | Prijs: €17,99  en e-book €9,99  | Bestellen