Op weg naar Harry Cook

Recensie Op weg naar Harry Cook door Sonja Hubregtse:
Op weg naar Harry Cook is een hartverwarmend verhaal over Mallory, die alles op alles zet om haar vijfjarige zoontje Harry te gaan halen bij zijn vader in New York. Mallory en Harry hebben het niet breed sinds Duncan (de vader van Harry) naar New York is vertrokken om daar een bedrijf op te starten. Wanneer Harry twee weken op bezoek gaat bij zijn vader, wordt hij niet teruggebracht. Duncan blokkeert elke mogelijkheid van contact tussen Harry en zijn moeder.

Daardoor besluit Mallory om haar kind te gaan halen vanuit Australië. Dat lijkt makkelijker dan het is. Mallory heeft, door een geblokkeerde rekening, geen geld en als er dan ook nog een vulkaan zorgt voor veel oponthoud, moet ze snel een oplossing bedenken. Die komt spontaan op haar pad door middel van drie ontsnapte bejaarden. Deze drie bejaarden (gevlucht uit een bejaardentehuis) hebben allemaal een eigen doel in de Verenigde Staten. Zal deze reis zorgen voor afstand of toenadering tot elkaar?

Wat een geweldig boek! En ik dacht eerst nog wel: hoe kun je zo’n dik boek schrijven over een verhaal dat voornamelijk plaatsvindt in een auto en er dan ook nog voor zorgen dat het boeiend is? Waar kun je het dan over hebben? Maar ik zat vanaf pagina één in het verhaal. De schrijfster heeft een rustige opbouw van personages in het boek gemaakt, zodat het niet verwarrend is. Naarmate het boek vordert, zie je steeds duidelijker de karakters van de personen. De nukkige Ernie en de lieflijke Zadie zijn al jaren getrouwd. Als lezer begrijp je eerst niet waarom Zadie bij Ernie blijft, maar later zie je ook zijn andere kant.

En dan de hoofdpersoon Mallory: wat een doorzettingsvermogen heeft zij. Er gaat van alles mis tijdens de roadtrip, maar ook al wil ze soms opgeven, haar doel zorgt ervoor dat ze doorzet. Je voelt medeleven en de pijn van haar wanneer haar zoontje in New York zit en zij tegenslag na tegenslag te verwerken heeft tijdens haar reis. Gelukkig ontmoet ze tijdens een tegenslag AJ. Dit personage wil je als lezer steeds vaker op zien duiken. Zeker als Mallory weer een slecht moment heeft, hoop je dat hij weer te voorschijn komt. AJ omarm je door zijn lieve, enthousiaste karakter. Hierdoor loopt de romantiek als een rode draad door het verhaal.

Ik heb erg genoten van de drie bejaarden die stuk voor stuk (op hun eigen manier) moeilijk kunnen doen. De ergernis van Mallory kun je als lezer heel goed begrijpen.

Ik vind het fantastisch hoe de schrijfster de landschappen van de roadtrip omschrijft. Je ziet ze gewoon voor je; het lijkt alsof je er zelf rijdt. Dit geldt ook voor de omschrijving van de rodeo activiteit. Je proeft overduidelijk de Amerikaanse sfeer. De bezienswaardigheden, evenals de omgeving, zijn naar waarheid beschreven. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik regelmatig op Google op ging zoeken hoe dit bepaalde gebied eruitziet. De omschrijving van de schrijfster zorgde er bij mij voor dat ik nieuwsgierig werd. Een leuk bijkomend punt is dat er door heel het boek regelmatig verwijzingen zijn naar (voor mij) bekende films.

Een heel goed punt van deze roman is dat de ouderenzorg ter sprake komt. Dementie bijvoorbeeld is een groot onderdeel van dit boek. Niet op een belerende manier, maar meer als beleving in de ogen van Mallory. Er was wel een moment dat ik dacht: ‘Dat is wel erg toevallig’, maar deze situatie was daardoor vooral erg vermakelijk en niet storend.

Deze roman bevat naar mijn mening alles wat een goed boek moet hebben: avontuur, mooie karakters van de personen, humor en romantiek!

★★★★★
Titel: Op weg naar Harry Cook | Auteur: Charlotte Nash | A.W. Bruna Uitgevers  | Categorie: romans | Uitvoering: paperback en e-book | 366 pagina’s | ISBN: 9789400511514 | Verkrijgbaar sinds: september 2020 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 15-10-2020 | Prijs: €20.00 en e-book €9.49 | Bestellen