Het vloggershandboek

Recensie Het vloggershandboek door Jolanda Kalkman:
We gaan vloggen!

Maar hoe word je een goede vlogger? In dit handboek kun je lezen wat je allemaal nodig hebt om een goede vlogger te worden.

Eerst moet je natuurlijk weten wat een vlog is. Dit is een video van je blog. Een blog is een persoonlijk online geschreven dagboek. Om te kunnen vloggen heb je dus wel een camera nodig. Maar wanneer je hem in de juiste positie hebt gezet, kun je aan de slag: vloggen maar!

Vloggen en vloggers zijn zeer populair onder kinderen en jongeren. Veel kinderen kijken echt tegen een vlogger op. Sommige vloggers verdienen hier dan ook een flinke smak geld aan. Maar zo goed word je niet vanzelf. In dit boek kun je van alles lezen en leren over vloggen.

Het boek heeft verschillende hoofdstukken. Na eerst wat uitleg kun je al gauw zelf je eigen filmpje opnemen en online gaan. Maar wat deel je nu wel en wat deel je niet online? Want staat er eenmaal iets op het net, dan is het er voor eeuwig terug te vinden. Een heel belangrijk hoofdstuk dus. Je staat hier niet zo gauw bij stil. Ook volwassenen vergeten dit nog al eens.

Een filmpje is vaak niet in één keer goed. Om het beter te maken kun je na afloop altijd nog geluidseffecten toevoegen of wanneer je geluid niet duidelijk genoeg is opgenomen, dit opnieuw opnemen. Pas met muziek toevoegen wel op voor de eventuele auteursrechten! Ook kun je de opnames nog bewerken of monteren. Maar je kunt ook gelijk live gaan. Let dan ook eens op de belichting!

Toen dit boek bij ons op de mat viel, ging mijn zoon (13) er gelijk mee aan de haal. Vloggers vindt hij leuk om naar te kijken en soms maakt hij zelf ook een filmpje. Robbert: “Ik vind het boek er leuk uitzien. Er staat veel in, maar de tekst is niet heel lang. Je hoeft dus niet eerst uren te lezen. De illustraties laten zien waar het over gaat. Ook heb ik veel nieuwe dingen geleerd, bijvoorbeeld wat postproductie, metadata, geotags of rekwisieten zijn. Ik wist ook niet dat er zoveel verschillende soorten cuts zijn. Vloggen is toch moeilijker dan ik van tevoren dacht.”

Het vloggershandboek ziet er voor jongeren erg aantrekkelijk uit. Zeker wanneer ze interesse hebben om zelf te gaan vloggen, is dit een handig boek. De teksten zijn van Shane Birley, die zelf een zeer ervaren blogger is. Deze teksten zijn in overzichtelijke, korte kolommen gezet. Hierdoor heb je niet het gevoel dat je je door een heel boek moet heenworstelen. De illustraties zijn van Audrey Malo en zorgen ervoor dat het boek er lekker speels en aantrekkelijk uitziet. In de illustraties is veel humor verborgen, waardoor je met een glimlach naar de tekeningen kijkt. Ook zul je zien dat er echte personages in zitten die het verhaal vertellen. Doordat er veel illustraties in staan, is het een fijn bladerboek geworden.

Een vlogboek zonder vloggers kan natuurlijk niet. Daarom komen er ook vier echte vloggers aan het woord: Alexandra (muziek- en cultuurvlogger), Fatma (fashion-, comedy- en lifestylevlogger), Rowan (reisvlogger) en Skye (reallife vlogger). Hun Q&A’s maken het boek compleet. Wil je meer over hen weten, dan staan achterin hun gegevens zodat je ze kunt volgen.

Robbert is zeer enthousiast over het boek. Er staat ook veel informatie in. De uitleg is erg kort en bondig. Maar hierdoor is het wel begrijpelijk en niet saai geworden.
Omdat Robbert echt de doelgroep is, ga ik mee in zijn mening om het boek 5 sterren te geven.

★★★★★
Titel: Het vloggershandboek | Oorspronkelijke titel: The Vlogger’s Handbook | Leesfragment | Auteur: Shane Birley | Illustrator: Audrey Malo | Uitgeverij Gottmer | Categorie: jeugdboeken | Verkrijgbaar als: paperback | 96 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789025773373 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 21-10-2020 | Prijs: €12,99 | Bestellen