Heartstream

Recensie Heartstream door Fany Van Hemelen:
Heartstream is een tikkende young adult tijdbom!

Amy is op de begrafenis van haar moeder. Door de Heartstream app te gebruiken deelt ze live haar verdriet. Verslaafd aan de fame en de kick laat ze haar fans, door dit stukje technologie tijdens een intiem moment te gebruiken, alles ervaren wat zij voelt. Nadat haar moeder kanker kreeg, is ze op een dag begonnen met al wat ze ervaart, uit te zenden. Plots was ze een fenomeen.

Wanneer ze terugkomt na de uitvaart, wacht er haar een onaangename bezoeker. Een schijnbaar krankzinnige vrouw gijzelt haar in haar eigen huis met een bomvest en wil blijkbaar met haar praten.

De tweede persoon waarom het verhaal in Heartstream draait, is Cat. Cat is net als haar vriendin lid van een fandom. Ze zijn beiden fanatieke aanhangers van een boy-band. Wanneer Cat een relatie krijgt met het boegbeeld van de groep, is het noodzakelijk om deze verborgen te houden. Als er dan een baby op komst is, wordt al snel duidelijk hoe belangrijk een imago is.

Oh, wat is deze psychologische young adult thriller geweldig. Ik zit op het puntje van mijn stoel tijdens deze emotionele rollercoaster, waarbij vooral het personage dat Amy’s huis binnendringt, me nog lang zal bijblijven. De auteur sleurt me, vanaf het uitdagende begin, mee in deze gevaarlijke wereld. Vaak ben ik mee verdrietig of boos wanneer er opnieuw een waanzinnige scène op me afkomt.

Zonder te spoileren durf ik te zeggen dat in het laatste hoofdstuk van dit verhaal duidelijk wordt hoe waanzinnig slim de plot in elkaar steekt. Stilaan komen de geheimen van deze intelligente, soms tenen krullende young adult uit. Minpuntjes kan ik amper bedenken, misschien enkel dat ik nog wil lezen hoe het verdergaat na de crazy ontwikkelingen en dus met vragen blijf zitten, maar anderzijds zorgt dit ook voor het fantastische einde. Toch hoop ik op een vervolg.

Naast ongemeen spannend, maar niet in de zin van veel bloed en dood, nee het verhaal kruipt onder mijn huid, is dit boek ook een wake-up call. Het is beangstigend om te zien hoe gevaarlijk al deze moderne communicatiemiddelen kunnen zijn wanneer je alles deelt. Heartstream heeft als andere belangrijke thema’s vertrouwen en vriendschap. Deze onvoorspelbare thriller toont hoe ver obsessie kan gaan en hoe je hart uitstorten op het internet ernstige gevolgen kan hebben.

Tom Pollock heeft met Heartstream een explosieve young adult thriller met onwezenlijke twists geschreven, die niet alleen doet nagelbijten, maar ook doet nadenken.
★★★★
Titel: Heartstream | Auteur: Tom Pollock | Uitgeverij Gottmer | Verkrijgbaar als: paperback | ISBN 13: 9789025773687 | 352 pagina’s  | Categorie: thriller | Verschenen sinds september 2020 | Datum van recensie: 17-10-2020 | Recensent: Fany Van Hemelen | Prijs: €18.99  e-book €9.99 | Bestellen