In de schaduw

Recensie In de schaduw door Antoinette van Steeg:
Ina van der Beek heeft al veel boeken voor volwassenen en een aantal gedichtenbundels uitgegeven. Ook heeft ze een kinderboek uitgebracht. Al met al is Van der Beek een manusje-van-alles in boekenland. Nu komt ze met haar nieuwe boek In de schaduw.

Hoe is het als je een kind verliest en gelijktijdig zwanger blijkt te zijn van een derde kind? Het overkomt Irma en Tom. Hun driejarige dochter Roos overlijdt, na een val van een schommel. Het stel blijft samen met hun zoontje Bas achter. Niet veel later ontdekt Irma zwanger te zijn van Fleur.

Fleur groeit op met het idee dat ze in alles wordt vergeleken met Roos. In de woonkamer hangt een grote foto van Roos. Kan Fleur het ooit goeddoen? In keuzes die ze maakt, houdt ze vaak rekening met haar moeder. Maar Fleur haalt ook haar “geluk” uit het stelen uit winkels. Ondertussen voelt haar broer Bas zich schuldig aan het overlijden van Roos. Hij was er ten slotte bij.

Jarenlang, ook als Bas en Fleur inmiddels volwassen zijn, blijft Roos onbewust een rol spelen in het gezin. Hoe kunnen ze als gezin verder leven zonder dat Roos altijd benoemd wordt? Langzaamaan, na dat ze onder andere zelf in therapie is geweest, gaat Fleur met haar ouders in gesprek. Bas is ondertussen getrouwd en vader geworden. Fleur heeft inmiddels een vriend en is uit huis. Zal het gezin verder kunnen leven met Roos in gedachten, zonder dat iemand zich schuldig voelt over haar dood?

In de schaduw is een roman dat Van der Beek op een indrukwekkende wijze weet op te bouwen. Ze weet Fleur van kind tot volwassene in het boek een gezicht te geven en haar verdriet is voelbaar. Wat zou ze graag als Fleur gezien worden. Maar naast Fleur weet de auteur ook Tom, Irma en Bas goed neer te zetten waardoor je vanuit hen alle vier het verdriet en de onmacht voelt. Iedereen mist Roos, alleen is het een onderwerp dat niet besproken kan worden. Hun eigen verdriet, onmacht en frustratie worden niet besproken om anderen niet te kwetsen.

Ina van der Beek heeft een zeer vlotte pen en voor je het weet, is het boek ook uit. Met een middag had ik het boek uitgelezen. Ze weet aangrijpende thema’s met de lezer te delen waardoor het verhaal leeft. Toch vond ik het verhaal met momenten te grote stappen maken, waardoor de kracht van het geheel af en toe afzwakte. Het boek zou wat meer bladzijden mogen hebben om nog puurder over te komen.

In de schaduw laat zien wat het met een gezin, maar ook een individu, kan doen als een jong gezinslid overlijdt. Het legt letterlijk een schaduw over dit gezin, die jarenlang invloed op keuzes en opvoeding heeft gehad. Goed dat er boeken met dit soort thema’s geschreven worden. Het kan steun geven aan mensen die dit hebben meegemaakt. Dat Fleur liefde en een eigen identiteit zoekt, is pijnlijk om te lezen. Ze leeft letterlijk in de schaduw van Roos.

Al met al vind ik In de schaduw een roman met een goed thema dat laat voelen en ervaren hoe het voor een gezin en individu kan zijn als een kind of zusje jong overlijdt. Door de prettige en gangbare schrijfstijl leest In de schaduw vlot. Na het lezen zal menig lezer nog even nadenken over dit indrukwekkende verhaal. Ik geef het graag 3.5 sterren.
★★★
Titel: In de schaduw | Leesfragment | Auteur: Ina van der Beek | Uitgeverij Zomer & Keuning | Categorie: roman | Verkrijgbaar als hardcover en e-book | 224 pagina’s | ISBN13: 9789020537017 | Verkrijgbaar sinds: 08-09-2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 23-10-2020 | Prijs: € 17.50  en e-book € 7.99 | Bestellen