Poeslief

Recensie Poeslief door Jolanda Kalkman:
Een roman vol kattenkwaad

MacGyver is niet zomaar een kat. Nee, hij is een kat met bijzondere eigenschappen. Hij is Poeslief, super slim en hij zorgt altijd voor problemen! Steeds wanneer hij in de gaten heeft dat een mens met problemen zit, schiet hij hem te hulp. Niet alleen mensen wil hij helpen. Want wanneer hij een nestje verlaten kittens vindt, ontfermt hij zich er gelijk over. Hij zorgt voor een veilige plek, haalt overal eten vandaan en leert hun een goede kat te zijn. Ondertussen kijkt hij overal rond om het perfecte huisje voor de kittens te vinden.

Maar dan vinden er verschillende diefstallen plaats. En hier krijgt MacGyver de schuld van, omdat hij al eens eerder betrokken was bij diefstallen (maar daarbij moet je denken aan mannensokken en -onderbroeken, niet aan dure kettingen en ringen).Toch besluiten zijn baasjes hem op te sluiten. Maar MacGyver laat zich natuurlijk niet zomaar opsluiten! Hij moet immers voor de kittens zorgen.

Poeslief is het derde deel in de serie waarin de hoofdrol weggelegd is voor MacGyver. Eerder verschenen Hartendief op pootjes en Als de kat van huis is Je kunt de delen prima los van elkaar lezen. Maar leuker is het wanneer je ze op volgorde leest, zodat je MacGyver en de andere personages leert kennen. Enkele gebeurtenissen zijn namelijk in een eerder boek gebeurd. Maar de schrijfster heeft hier wel rekening mee gehouden, zodat je zonder deze extra informatie toch van het verhaal kunt genieten.

In Poeslief is het verhaal geregeld vanuit de kat geschreven. Juiste deze stukjes vond ik geweldig leuk om te lezen. Het is zo knap om vanuit de belevingswereld van een kat een verhaal te schrijven. Zijn wereld ziet er als volgt uit: vol wauwelende mensen, mensen met problemen die te herkennen zijn aan hun (nare!) geurtjes, het africhten van mensen en zorgen dat Diogee (een stomkop van een hond) precies doet wat hij wil en ook nog voor vijf kittens zorgen!

Ik moest soms echt hardop lachen om zijn opmerkingen. Vooral die over de vacht van de mens: “Arme schepseltjes. Ze hadden alleen plukjes vacht, lang niet genoeg om warm te blijven. Ze moesten kleren dragen. Zelfs als Mac kaal werd, zou hij zich niet verlagen tot het dragen van hesjes.” -Melinda Metz

De rest van het verhaal wordt vanuit het oogpunt van de mensen verteld. Hierbij moeten wijkagenten Kait en Erik de diefstallen oplossen. Ondertussen is er een nieuwe bewoonster in de wijk Storybook Count komen wonen, Serena. Het knettert gelijk tussen Erik en Serena, maar Erik is nog lang niet over zijn oude liefde heen. Gelukkig heeft MacGyver ook hierin een rol om de twee dichter bij elkaar te krijgen!

Ik heb genoten van Mac. Ik vond het wel jammer dat hij niet meer aan het woord kwam, want hij maakte echt het verschil. Zonder hem zou het verhaal wel wat saai en voorspelbaar zijn, maar gelukkig heeft Mac daar een “pootje” voor gestoken. Zo is het een heel aangenaam boek geworden dat lekker voor wat uurtjes ontspanning zorgt. Zeker wanneer je een poezenliefhebber bent, is het een aanrader, want zeg nu zelf, dat schattige poesje op de cover kun je natuurlijk niet zomaar negeren, toch?!

“Jamie maakte een knorrig geluid, en haar oogleden trilden, maar ze werd niet wakker. Mac gaf een tik op haar neus met een pootje, nagels in. Ze maaide het weg, maar werd nog steeds niet wakker. Hij overwoog wat hem nu te doen stond. Hij wist wat haar wakker kon krijgen. Daarvoor hoefde hij alleen zijn nagels maar even uit te slaan. Maar Jamie was zijn baasje, en dat met zijn nagels wilde hij haar niet aandoen. Tenzij ze een gewoonte ging maken van dit respectloze gedrag.”-Melinda Metz
★★★
Titel: Poeslief | Oorspronkelijke titel: Mac on a Hot Tin Roof | Leesfragment | Auteur: Melinda Metz | Uitgeverij HarperCollins | Categorie: feelgoodromans | Verkrijgbaar als: paperback en e-book | 304 pagina’s | ISBN13: 9789402705898 | Verkrijgbaar sinds: 25-08-2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 23-10-2020  | Prijs  €17.99 en  e-book: €9.99 | Bestellen