De dans van de tulpen

Recensie De dans van de tulpen door Hannie van Grol:
Een race tegen de klok

Ibon Martín is een schrijver uit Baskenland die al eerder reisliteratuur, een historische roman en een thriller-vierluik schreef. Deze boeken zijn echter niet vertaald naar het Nederlands. Gelukkig is dat met De dans van de tulpen wel gebeurd, want het is een boek dat zeker de moeite van het lezen waard is. Voor diegenen die zijn eerdere werk in het Spaans gelezen hebben, komen er in dit boek enkele bekenden terug. Misschien prettig, omdat de veelheid van Spaanse namen van personen die afwisselend met voor- of achternaam genoemd worden, enigszins verwarrend aan kan doen.

Het verhaal speelt zich af in Baskenland, de streek waar de schrijver geboren is. Zijn liefde voor dit gebied wordt door het hele boek heen duidelijk door zijn sfeervolle natuurbeschrijvingen van het landschap. Zijn manier van schrijven is heel beeldend, je ziet de omgeving als het ware om je heen verschijnen. Maar ook de inhoud van het verhaal houdt je aandacht gevangen. De spanning wordt langzaam opgebouwd en naar het einde toe dringt de tijd om het volgende slachtoffer te redden.

Het boek begint ermee dat machinist Santi met zijn trein vertrekt via de mooiste route van de streek. Op een gegeven moment ziet hij dat er zich iemand op de rails bevindt. Dichterbij gekomen ziet hij dat deze persoon vastgebonden is. Hij is te laat om de trein op tijd tot stilstand te brengen en op het laatste moment ziet hij dat zijn eigen vrouw Natalia het slachtoffer is. Ze heeft een vuurrode tulp in haar handen geklemd. Bovendien blijkt de hele gebeurtenis live op facebook te zijn uitgezonden. Vanaf dat moment zit je meteen in het verhaal.

Als er meer slachtoffers vallen, die op een totaal andere wijze vermoord worden, maar als enige overeenkomst ook een rode tulp bij zich hebben, wordt inspecteur Ane Cestero naar Urdaibai gestuurd om de leiding over het onderzoeksteam op zich te nemen. Als vrouw moet zij zich sterk laten gelden tegenover anderen in het team, maar zij kwijt zich op geheel eigen wijze van haar taak. Hoewel er in het begin geen enkele aanwijzing is over de dader en zijn motief, wordt toch langzamerhand een rode draad duidelijk. En dan begint de race tegen de klok. Als ook nog een van de leden van het onderzoeksteam persoonlijk betrokken raakt bij de slachtoffers, wordt ook voor haar leven gevreesd.

Ibon Martín heeft een vlotte pen. Het boek leest ondanks de Spaanse namen vrij vlot. Het verhaal wordt chronologisch weergegeven. Wel maken we in flashbacks al kennis met de moordenaar en stukje bij beetje worden zijn motieven duidelijk. Maar tot op het laatst is het, hoewel er zeker verdenkingen zijn, onduidelijk wie er achter de moorden schuilgaat. De uiteindelijke ontmaskering komt als een totale verrassing. Het verloop van het verhaal houdt je op het puntje van je stoel, de spanning wordt steeds verder opgevoerd en het boek is nagelbijtend spannend.

Hopelijk komen er meer boeken van deze auteur op de Nederlandse markt terecht. De quote “Ibon Martín is de erfgenaam van Henning Mankell” op de cover van het boek is zeker niet overdreven. Bovendien is dit boek als beste keuze voor de Europa thriller Selectie genoemd. Een aanrader dus voor de liefhebber van een goed doordachte thriller met een prachtig taalgebruik en sfeervolle beschrijvingen van Baskenland.
★★★★
Titel: De dans van de tulpen | Auteur: Ibon Martín |  Xander Uitgevers | Categorie: thrillers | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 512 pagina’s | ISBN13: 9789401612951 | Verkrijgbaar sinds: 25-09-2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 24-10-2020 | Prijs: € 21,99, e-book € 9,99 | Bestellen