De zomer dat we Parijs bestormden

Recensie De zomer dat we Parijs bestormden door Yana Pauwels:
Mireille, Astrid en Hakima worden verkozen tot het gouden, zilver en bronzen Varken van hun school. Deze wedstrijd maakt hen dus de drie lelijkste meisjes. Wanneer ze elkaar ontmoeten, komen ze tot de vaststelling dat ze alle drie iets te regelen hebben op het grote feest dat de president geeft op 14 juli. Dit wordt het begin van een epische roadtrip. Onder begeleiding van Hakima’s oudere broer fietsen ze van hun kleine dorpje naar de hoofdstad van Frankrijk. Al snel wordt dit verhaal opgepikt door de pers en vormen ze een symbool voor alle meisjes in heel Frankrijk. Wanneer ze op het feest aankomen, beginnen ze te twijfelen over hun motieven. Is het allemaal wel zo simpel als ze dachten?

Het is eens wat anders, een verhaal lezen over ‘lelijke’ meisjes in plaats van de perfecte mooie meisjes. Mireille trekt er zich niet te veel van aan, terwijl Astrid en Hakima hier al wat gevoeliger voor zijn. We maken het verhaal mee door de ogen van Mireille. Soms zijn haar gedachten chaotisch en moeilijk te volgen, maar dit lijkt perfect bij haar te passen. Ze is ook de harde tante van de drie meisjes, maar je weet dat ze het goed bedoelt. Ik vond het dan ook heel leuk om vanuit haar personage te lezen.

Het boek zit vol humor en laat het niet al te beladen overkomen. Zelf kunnen de drie varkens ook lachen met de situatie waarin ze zich bevinden en dit laat zien dat je niet alles te serieus moet nemen. Dit boek is bedoeld als grappig en ontspannen en wil zeker niet al te zwaar overkomen. Maar het kaart wel de thematiek van pesten aan. Alle drie laten ze op hun manier zien hoe ze ermee omgaan en proberen ze er het beste van te maken. Het laat ons zien dat we de situatie niet al te serieus moeten nemen en ook dat niet alles is zoals het lijkt.

Dit Franse boek over de roadtrip van deze drie meiden heeft me meerdere keren hardop doen lachen. Clémentine Beauvois neemt je mee op reis van Bourg-en-Bress naar Parijs, langs vele pittoreske dorpjes gevuld met avonturen van de drie varkens. Ik heb oprecht genoten van dit verhaal en ik vond het dan ook heel jammer dat het verhaal eindigde. Daarna heb ik het boek dan ook met een grote glimlach terug in mijn boekenkast gezet.
★★★★★
Titel: De zomer dat we Parijs bestormden | Auteur: Clémentine Beauvois | Uitgeverij Querido | Categorie: young adult boeken  | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 288 pagina’s | ISBN13: 9789045124360 | Verkrijgbaar sinds: 15-09-2020 | Recensent: Yana Pauwels | Datum recensie: | Prijs: €17.99  e-book €9.99 | Bestellen