Dodemanstango

Recensie Dodemanstango door Hannie van Grol:
Hoe een dode man regeert over het leven

Dodemanstango is het derde en laatste deel van de trilogie geschreven door Geir Tangen. De eerste twee delen waren Meesterwerk en Hartenbreker en waren beide van zeer hoog niveau. Dat laatste ontbreekt enigszins in Dodemanstango. Jammer dat het derde deel niet de apotheose was op de twee eerdere werken.

Journalist Viljar Ravn Gudmundsson en inspecteur Lotte Skeisvoll hebben in Hartenbreker samen een moord in de doofpot gestopt. Nog steeds proberen ze uit alle macht dit zo te houden, ondanks dat af en toe hun geweten begint op te spelen. Tegelijkertijd worden er in Haugesund gruwelijke moorden gepleegd: een vrouw wordt levend door ratten opgegeten en een man die allergisch is voor wespen, komt door ontelbare steken om het leven. Later blijkt dat dit hun grootste angst was. Het blijken vrienden te zijn van een vroeger groepje, waarvan ook Lotte deel uitmaakte. Het onderzoek wordt gestart.

Viljar maakt samen met zijn collega Josse podcasts met true crimes erop. Er wordt van alles ontdekt en onderzocht, bovendien worden er veel interviews gehouden. Dit speelt als een tweede verhaallijn door het boek heen. Ook de dode man vertelt zijn verhaal. Later in het verhaal zal blijken hoe deze persoon bij het verhaal past. Uiteindelijk na heel veel verwikkelingen wordt duidelijk hoe een en ander met elkaar te maken heeft en word je naar een spannende plot geleid.

Door alle Noorse namen van personen en plaatsen leest het boek niet zo vlot als de eerdere twee boeken. Het lijkt alsof er nog meer gebeurt, nog meer genoemd wordt en de verhaallijnen lopen constant door elkaar heen. In het nawoord waarin de auteur zich tot de lezer richt, laat hij duidelijk merken dat dit echt het laatste deel was van deze serie. Tevens geeft hij aan:
“In deze drie boeken hebben jullie kennis gemaakt met zo’n beetje alle misdaadclichés die er te vinden zijn in de geschiedenis van de moderne Scandinavische misdaadliteratuur.”
En juist die opmerking onderstreept het gevoel dat je tijdens het lezen al kreeg, dat er van alles bijgesleept wordt in dit boek om al die clichés de revue te laten passeren. Het voelt aan als een beetje te veel van het goede.

Het boek is zeker spannend te noemen en de plot op het eind geeft duidelijk aan dat dit het einde van de trilogie is. De schrijfstijl is net als in de eerste twee boeken prettig en goed te volgen. Maar door de veelheid van gebeurtenissen, de vele Noorse namen en de door elkaar lopende verhaallijnen haalt dit boek niet het niveau van de andere delen. Hopelijk komt Geir Tangen met een nieuwe serie met nieuwe personages in de kwaliteit van de eerste twee delen.

★★★
Titel: Dodemanstango | Auteur: Geir Tangen | Uitgeverij: The House of Books | Categorie: thrillers | Verkrijgbaar als paperback, e-book en luisterboek | 368 pagina’s | ISBN13: 9789044351248 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 28-10-2020 | Prijs: €23,99, e-book €4.99 en luisterboek €12.99 | Bestellen