Dag & Nacht: In het regenwoud

Recensie Dag & Nacht: In het regenwoud door Jolanda Kalkman:

Het regenwoud zit vol leven. Je vindt er prachtige planten en bijzondere dieren. Maar zodra het nacht is, gebeurt er iets bijzonders! Er komen dan heel andere planten en dieren tot leven die je overdag niet kunt zien. Ga je mee op zoek? Er valt namelijk heel veel te ontdekken!

Ben jij een echte natuurliefhebber en heb je een goede speurneus? Dan is dit echt een leuk boek voor jou! In dit boek kun je namelijk op zoek naar meer dan 200 exotische, bijzondere en kleurrijke dieren en planten die in het regenwoud voorkomen. Natuurlijk is er in dit boek rekening gehouden met het feit dat de natuur er ’s nachts totaal anders uitziet dan overdag. Hiervoor is er een speciale nachtspread gemaakt die oplicht in het donker. Extra spannend om ’s avonds in je kamer onder de wol mee te gaan speuren. Vergeet hem dan alleen niet even goed onder een felle lamp te leggen! Wat ook erg leuk is, zijn de extra zoekopdrachten die op de spread staan. Hiermee kun je nog veel meer ontdekken!

Ik heb dit boek samen met mijn dochter (5) bekeken.
Annechien: “Wat een cool boek. Hij geeft licht! En hij is lekker groot, ik kan mezelf erin verstoppen! Net als de dieren, want die kan ik niet gemakkelijk vinden.” Toch valt het mij altijd op hoe snel jonge kinderen juist dingen vinden, terwijl ik er zelf allang overheen had gekeken.
“Ik wist helemaal niet dat in het donker er hele andere planten en dieren zijn dan overdag. Het is dan wel hetzelfde regenwoud, maar toch is het dan heel anders. Nu ik dat weet, vind ik dat erg grappig. Ik denk dat ik maar niet ga slapen vanavond om te kijken of ik dan ook andere dieren kan zien!”

In dit boek staat weinig tekst, maar je kunt er wel van alles uit leren. Weet jij hoe de zijdesifaka eruitziet? En dat dit dier de engel van het woud wordt genoemd? Helaas is hij met uitsterven bedreigd, maar gelukkig kun je er wel eentje vinden in dit boek. Bladsprinkhanen zijn meesterlijk in zich vermommen. Kun jij er drie vinden? Maar pas wel op voor de Pardelkatten. Ze blijven normaal in hun territorium, maar nu lopen er maar liefst vier kriskras door de jungle!

Toch is de weinige tekst geen gemis. Het boek is echt heel mooi getekend. Wel een beetje vol, maar daardoor is er wel extra veel zoekplezier. Je ontdekt steeds iets nieuws. Het zoeken in het donker is een extra feestje. Maar je moet hem wel echt heel goed in het licht hebben neergelegd. Dat is dan gelijk een nadeel, want mijn ervaring is dat Annechien weinig geduld had en gelijk in het donker aan de slag wilde gaan.

Normaal mogen recensieboeken niet mee naar de slaapkamer, voordat ik ermee klaar ben. Maar met dit was Annechien toch naar boven gegaan, omdat ze niet langer kon wachten. Dat het daardoor minder licht gaf dan ze had gehoopt, is dan natuurlijk ook wel weer logisch. Maar toch de tip aan ouders met net zulke ongeduldige kinderen als ik, leg het van tevoren even onder een sterke lamp voor je het aan je kind geeft. Dit voorkomt een lichte teleurstelling en je hebt daarna gelijk geen kind meer aan ze, omdat ze zichzelf uren kunnen vermaken met zoeken in dit boek.

De leeftijdsindicatie is vanaf 6 jaar. Natuurlijk is het voor jongere kinderen ook al leuk om erin te zoeken. Maar sommige planten en dieren hebben erg moeilijke namen. Ook zijn sommige erg goed verstopt, maar gelukkig zijn de antwoorden van de vragen erbij meegegeven. Want soms kan mijn dochter ongeduldig worden wanneer ze iets echt niet kan vinden en dan is het handig dat je als ouder even kunt spieken, want anders zit je zelf ook uren te turen in dit boek. (wat natuurlijk ook geen straf is!)
★★★★★
Titel: Dag & nacht: In het regenwoud | Ondertitel: Een zoekboek dat oplicht in het donker! | Oorspronkelijke titel: Day & Night: Rainforest | Auteur en illustrator: Paula McGloin | Uitgeverij Davidsfonds-Infodok | Categorie: zoekboek | Verkrijgbaar als: hardcover | 1 uitvouwbare spread met illustraties | ISBN13: 9789002272233 | Verkrijgbaar sinds: september 2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 29-10-2020 | Prijs: €16,99 | Bestellen