Uit beeld

Recensie Uit beeld door Hannie van Grol:
In de schijnwerpers

Het autobiografische verhaal van Amber (spreek uit Ember) Brantsen, die bekend is als journalist en tv-presentator, gaat over een moeilijke periode in haar leven. Toen ze na haar middelbare school voor de eerste keer een studie begon en alleen op kamers zat, greep de eenzaamheid haar naar de keel, waardoor ze afgleed in een situatie waaruit ze geen uitweg zag. Ze kreeg last van angst- en paniekaanvallen en ze probeerde controle over zichzelf te krijgen door haar eetgedrag aan te passen. Ze kreeg anorexia.

Haar perfectionisme vroeg veel van haar en ze vroeg het onmogelijke van zichzelf tot ze uiteindelijk wel moest toegeven, dat ze hulp nodig had. Ze kwam terecht in een kliniek voor eetstoornissen, waar ze steeds meer afgleed en haar leven steeds stressvoller werd. Ruim voordat de periode van negen maanden voorbij was, verliet ze de kliniek, stelde nieuwe doelen voor zichzelf, wendde haar sterkste eigenschappen aan om het roer om te gooien en na veel vallen en opstaan kon ze zichzelf genezen verklaren. Ze benadrukt duidelijk in dit boek dat haar methode voor haarzelf gewerkt heeft en dat iedereen een eigen aanpak nodig heeft.

Amber Brantsen heeft moed getoond om haar persoonlijke verhaal vol pijn en strijd voor een groot publiek bekend te maken. De titel van dit boek verwijst naar iemand die niet in beeld is, maar juist door zo open over haar worsteling te vertellen, zet ze zichzelf – maar vooral haar ziekte – vol in de schijnwerpers. In haar woord vooraf vraagt ze zich af hoe men na het lezen van het boek over haar zal denken: “Ben ik zwak? Sterk? Stoer?” Ze geeft aan daar geen invloed op te hebben, maar dat dat juist de beste oefening is om haar perfectionisme los te laten.

Amber heeft een vlotte pen, ze beschrijft haar proces eerlijk en open, ze spaart zichzelf niet. We lezen over haar pijn, haar dwanggedachtes in verband met eten, haar perfectionisme, haar pleasegedrag en nog veel meer. Het is schrijnend om te lezen dat ze zo hard heeft moeten vechten om iemand te vinden die aandacht had voor haar persoon en die niet alleen met de ziekte in contact was. Met de nodige zelfspot en relativering geeft ze een kijkje in haar ziel.

Met haar boek Uit beeld geeft ze openheid van zaken over wat er in het hoofd van een zieke omgaat en hoe zij zich erdoorheen heeft geslagen en uiteindelijk als overwinnaar uit de bus is gekomen. Ze dwingt bewondering af dat ze zo vasthoudend is geweest om te genezen en daarbij uiteindelijk trouw is gebleven aan zichzelf. Het boek is echt een aanrader voor mensen met anorexia of diegenen met iemand in de omgeving die een eetstoornis heeft. Maar eigenlijk is het boek voor iedereen aan te bevelen, want een zo openhartig verslag van binnenuit kom je zelden tegen. Het boek dwingt respect af!

★★★★★
Titel: Uit beeld | Subtitel: een persoonlijk verhaal over de (on)maakbaarheid van het leven | Auteur: Amber Brantsen | Uitgeverij Prometheus | Categorie: romans, autobiografie | Verkrijgbaar als paperback  en e-book | 304 pagina’s | ISBN13: 9789044644838 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 29-10-2020 | Prijs: €20.99, e-book €12.99 | Bestellen