Sloep vaart verder

Recensie Sloep vaart verder door Jolanda Kalkman:
Voor kinderen die iemand verloren aan zelfdoding

Sloep is een kleine boot. Maar samen met Grote Boot vaart hij over alle zeeën en rivieren. Bang om te verdwalen is Sloep niet, want Grote Boot weet de weg. Onderweg moeten ze wel oppassen voor grote rotsblokken. Gelukkig weten ze deze altijd te ontwijken. Maar op een dag vaart Grote Boot tegen een groot rotsblok op. BAM! Hoe kan dat nu? Dit rotsblok moet Grote Boot gezien hebben, want het was echt ontzettend groot. Wilde hij dan niet meer met Sloep verder varen? Wilde hij soms dood? Sloep wil gauw terugvaren naar zijn vriend, maar het lukt niet. De stroming is veel te sterk, het wordt steeds donkerder en het water steeds wilder. Sloep drijft steeds verder weg en in de verte ziet hij hoe Grote Boot verdwijnt in het water…

Sloep vaart verder is speciaal geschreven voor kinderen die iemand zijn verloren aan zelfdoding.
Aan de hand van een kort verhaal, waarin Sloep Grote Boot kwijtraakt aan zelfdoding, komen verschillende onderwerpen voorbij, waarmee je als kind te maken kunt hebben, wanneer je iemand bent verloren die zelfmoord heeft gepleegd. Steeds volgt er na het verhaal een oefening die je alleen of samen met iemand kunt doen. Zo kan dit boek helpen bij het vinden van antwoorden en bij de rouwverwerking.

Het verhaal van Sloep en Grote Boot raakte mij enorm. Ik kon mij zo ontzettend goed voorstellen wat er in een kind om moet gaan wanneer dit zo iets heftigs heeft meegemaakt. Misschien dat het kwam omdat ik mijn eigen verdriet weer boven voelde komen. In mijn jeugd heeft een docent waarop ik erg gesteld was, zichzelf van het leven beroofd. Het was een man die werkelijk voor iedereen klaarstond, altijd een luisterend oor had, maar helaas geen luisterend oor voor zijn eigen problemen vond. Hij ligt begraven naast mijn oma, die kort voor hem overleed.

De schrijfster Lore Vonck is naast schrijver ook Vlaams expert in rouwverwerking na zelfdoding. Net als Daisy Buttiens, die als psychologe ook expert is in de rouwverwerking. Samen hebben ze dit bijzonder mooie hulpboek geschreven. De illustraties zijn gemaakt door Naomi Christiaens. Deze passen goed bij de tekst. De kleuren zijn vrij donker, wat passend is bij deze donkere periode uit iemands leven.

Wat ik vooral erg treffend vond, was de goed gevonden symboliek. Het kind als Sloep, de volwassenen als Grote Boot, een vuurtoren als lichtpuntje, een muur als veilig plekje, zware zakken als lading die iemand met zich mee kan dragen, het anker als vast plekje waarnaar je altijd kunt terugkeren, wanneer je daar behoefte aan hebt. Al deze en nog vele andere symbolen zijn erg goed bij elkaar passend, waardoor er een mooi verhaal is geschreven waarbij alles op de juiste plek terechtkomt.

De oefeningen die ertussendoor geschreven zijn, passen zowel goed bij het verhaal als bij de rouwverwerking van het kind. Want wat is er nu eigenlijk precies gebeurd? (hoe oud was je, wat voelde je of bij wie kon je terecht voor troost?) Welke boten varen er met je mee? (het maken van een help-cirkel) Of hoe zou jij eruitzien als boot, nu je al een tijdje met Sloep en zijn vrienden mee op vaartocht bent geweest. Deze en vele andere opdrachten komen voorbij. Ze zijn gemakkelijk uit te voeren en hebben allemaal een doel: het kind helpen bij de rouwverwerking.

De mooiste opdracht vond ik de tranentekening, waarmee je een traan met een geheime kleurcode gaat tekenen. Want tranen mogen er zijn, je hoeft ze niet weg te stoppen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe mijn traan eruit had gezien wanneer ik deze als kind had gemaakt.

Het boek is geschreven voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Maar iets jongere en oudere kinderen kunnen denk ik ook veel baat hebben bij dit hulpboek. Net als de ouders die samen met hun kind aan de slag kunnen gaan. Dit boek is een aanrader voor ouders en kinderen die met zo iets te maken hebben in hun leven. Maar ook voor op scholen en bij hulpverleners is dit boek een aanrader. Ik denk wel dat wanneer je een zelfdoding meemaakt van iemand die heel dichtbij staat, dat dan dit boek alleen niet voldoende is om alles een plekje te kunnen geven. Professionele hulp is dan echt nodig om alles goed te kunnen verwerken.

Denk je zelf aan zelfmoord? Of heb je hulp nodig? Neem dan contact op met 113 of 0800-0113 of kijk op de website 113.nl

Onthoud: Er staat altijd ergens een vuurtoren aan de kustlijn die met zijn grote licht de juiste weg toont en die hoop geeft aan een ieder die dat nodig heeft.
★★★★★
Titel: Sloep vaart verder | Ondertitel: Voor kinderen die iemand verloren aan zelfdoding | Inkijkexemplaar | Auteur: Lore Vonck en Daisy Buttiens | Illustrator: Naomi Christiaens | Pelckmans uitgevers | Categorie: hulpboek voor kinderen | Verkrijgbaar als: hardcover | 54 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789463830553 | Verkrijgbaar sinds: 01-09-2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 30-10-2020 | Prijs: €16,50 | Bestellen