Dit is best wel een episch liefdesverhaal

Recensie Dit is best wel een episch liefdesverhaal door Yana Pauwels:
Nate is verzot op films en wil later ook filmscenario’s schrijven. Hij heeft daarentegen een hekel aan romantische films. Hij gelooft niet in happy endings door alles wat rondom hem heen gebeurt. Zo is het ook uitgegaan met Florence, maar hij heeft nog altijd gevoelens voor haar. Zij is verliefd geworden op een meisje en wil niets meer dan vrienden zijn met Nate. Op een dag verhuist zijn oude beste vriend, Oliver James Hernández, terug naar Seattle. Nate schaamt zich voor de manier hoe ze toen uit elkaar zijn gegaan, maar ze durven er beiden niet over te praten. Maar dan ontdekt hij dat hij gevoelens begint te krijgen voor Oliver James. Nu begint hij te twijfelen of hij zijn happy ending toch kan krijgen.

Dit boek is het eerste boek in de Glow-reeks van uitgeverij Querido. Deze reeks is bedoeld om meer aandacht te vestigen op queer-boeken. Zowel Florence als Nate ontwikkelt gevoelens voor iemand van hetzelfde geslacht. In het boek wordt er geen drama rond gemaakt, maar getoond dat deze gevoelens er mogen zijn. Het verhaal draait niet om het uit de kast komen van de personages, maar juist om hun persoonlijke groei. Kacen Callender legt de nadruk op de queer-personages, maar laat ook de strijd zien van Nate om zijn happy ending te vinden. Nate ziet rondom hem heen allerlei relaties stuk gaan en probeert zijn eigen hart dan ook te beschermen. Hierdoor kwetst hij soms de mensen die hij het meest lief heeft. Er kwamen veel momenten in het verhaal voor dat ik dacht: ‘Nate, zeg hem hoe je je voelt!’, maar het bleef tot op het einde spannend, of hij het al dan niet ging zeggen.

Er komen veel thema’s aan bod in dit verhaal zoals diversiteit, vriendschap, liefde, seks, misverstanden, … Het is zeker een boek waar veel jongeren zich in kunnen terugvinden en er ook veel uit kunnen leren. Daarnaast is het liefdesverhaal van Nate en Oliver ook zeer leuk om te lezen. Niet alleen hun liefdesverhaal werd beschreven, maar ook de strijd van hun vrienden voor hun happy ending gaf het boek meer opvulling en liet ons zien dat liefde in alle vormen en maten bestaat.

Zoals de titel van dit boek het al doet vermoeden, is dit inderdaad een ‘episch liefdesverhaal’. We volgen de groei van alle personages en de zoektocht naar hun happy-ending. De relatie tussen Nate en Oliver staat hierin neutraal en de continue aantrekking en afstoting maakte het boek ook spannend tot het einde. Ik ben heel tevreden met het einde van het boek en de les die jongeren hieruit kunnen trekken. Ik hoop dat dit boek meer aanzet tot nadenken over uiteraard alle soorten liefde, maar ook dat het oké is om te vechten voor jouw happy-ending.
★★★★★
Titel: Dit is best wel een episch liefdesverhaal | Serie: Glow-reeks- deel 1  | Auteur: Kacen Callender | Uitgeverij Querido | Categorie: young adult | Verkrijgbaar als paperback | 320 pagina’s | ISBN13: 9789045124575 | Verkrijgbaar sinds: September 2020 | Recensent: Yana Pauwels | Datum recensie:  31-10-2020 | Prijs: €18.99 | Bestellen