Liefde staat je goed

Recensie Liefde staat je goed door Antoinette van Steeg:
Lang Leav is geen onbekende in de poëziewereld en naar haar nieuwste bundel Liefde staat je goed werd dan ook reikhalzend uitgekeken. Voor mij is het mijn eerste kennismaking met de auteur, maar de bundels die bij BBNC-Muse worden uitgebracht, hebben mij tot nu toe positief verrast. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik keek enorm uit naar deze bundel.

Wat direct aan deze poëzie- en prozabundel opvalt, is dat alleen de rechterbladzijde is beschreven. De linker bladzijden zijn leeg. Hierdoor lijkt deze bundel groot, maar dat valt dus reuze mee. Net als bij de andere bundels heb ik Liefde staat je goed meerdere keren gelezen om de gedichten en het proza op me in te laten werken.

Deze bundel staat vol met emoties die gericht zijn op liefde, relaties, innerlijke kracht en verlies. Hierdoor zit er altijd wel proza of een gedicht tussen dat je raakt. Het is de zesde bundel die Leav uitbrengt en deze is volgens haar een ode aan de vrouwenziel.

“Ik weet het, ik ben de laatste tijd stil geweest. Niet omdat ik niets te zeggen heb, maar te veel.”Lang Leav

De gedichten van Leav kennen grotendeels hele korte maar krachtige zinnen, waar sommige andere poëzie in deze bundel weer meerdere regels bevat. Vooral de korte en krachtige gedichten spraken mij aan. Met het proza daarentegen had ik minder feeling. Het kwam voor mij meer over dat het voor Leav een bepaalde lading had, maar niet zozeer voor de lezer.

Mijn verwachtingen lagen hoog en nadat ik deze bundel de eerste keer gelezen had, was ik niet overtuigd. Lag het aan mijn stemming? Had ik de bundel toch te snel gelezen? Vooral het proza was voor mij niet echt wat ik ervan had verwacht. Nadat ik de gedichten en het proza meerdere keren gelezen had, in willekeurige volgorde, bleef het gevoel van een bepaald gemis toch aanwezig. Liefde staat je goed is voor mij niet de beste bundel die ik heb mogen lezen van BBNC-Muse. Het voelt aan als een bundel die persoonlijk voor Leav een lading heeft, maar voor de lezer wat minder.

Toch is het interessant om te zien hoe ze met haar gedachten en woorden speelt. Ze schrijft geen moeilijke poëzie en proza en daardoor is haar bundel voor een breed publiek toegankelijk. Haar schrijfstijl is bloemrijk en persoonlijk. Diegene die graag (moderne) proza en poëzie wil lezen en ervaren, zou zeker de bundels van BBNC-Muse eens moeten lezen. Ik geef Liefde staat je goed graag 3.5 sterren.
★★★
Titel: Liefde staat je goed |  Auteur: Lang Leav| Uitgeverij: BBNC- Muse | Categorie: poëzie en proza| Verkrijgbaar als paperback | 224 pagina’s | ISBN13: 9789045325255 | Verkrijgbaar sinds: oktober 20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 01-11-2020 | Prijs: € 12.99  | Bestellen