Het Wonderverbond op Texel

Recensie Het Wonderverbond op Texel door Hannie van Grol:
Verwondering op Texel

Een prachtige cover met de vuurtoren van Texel in goudkleurig duinzand roept de bijzondere sfeer van Texel al direct op. Al op het moment dat de veerboot vanuit Den Helder over het Marsdiep richting Texel vaart en je het eiland in de verte ziet liggen, word je bevangen door het bijzondere gevoel dat dit Waddeneiland oproept. Gaat het verhaal hetzelfde bij je bewerkstelligen?

Op het eiland Texel in het dorp Den Hoorn wonen Roburt en zijn vrouw Yvonne sinds een aantal jaren. Op een toevallige manier maken ze kennis met Sanne, een jonge vrouw die voor een aantal dagen naar het eiland komt en daar een ontmoeting heeft met zeven andere mensen die ze heeft leren kennen naar aanleiding van haar eigen blog. Op deze blog vertelt ze over een ‘wonder’ dat ze heeft meegemaakt. Dit verhaal inspireerde anderen hun verhalen te vertellen en ze besluiten hier wat mee te doen als ze met z’n allen op Texel bijeenkomen.

Roburt sluit zich op verzoek van Sanne aan bij de groep om te assisteren bij de bijeenkomst. Yvonne verricht af en toe hand- en spandiensten, zodat zij ook zijdelings bij het gebeuren betrokken raakt. Het blijkt een wonderlijke groep te zijn met ieder zijn of haar eigen verhaal. Samen proberen ze om de verwondering die ze zelf hebben ervaren, door fantastische en grootse acties over te brengen op een breder publiek. Dat hier toch haken en ogen aan zitten, blijkt wel als iedereen aan een manifestatie heeft meegewerkt en ze de eindbalans opmaken. Maar de deelname van Roburt blijkt niet voor niets te zijn geweest. Hij zorgt ervoor dat de zin van hun samenkomst onderstreept wordt, waardoor zijn bijdrage voor de groep, maar uiteindelijk voor hemzelf, van grote invloed is geweest op het welslagen van deze bijeenkomst.

Het wonderverbond op Texel heeft een toegankelijke stijl. Uit iedere zin blijkt de liefde voor dit Waddeneiland, het grootste van allemaal. Diegenen die Texel vaker bezocht hebben, zullen grote gedeeltes van de beschrijvingen in het boek herkennen. Lange tijd is onduidelijk waar dit verhaal heen zal gaan. Pas op de helft van het boek als iedereen zijn of haar eigen ‘wonderlijke’ verhaal heeft verteld, wordt duidelijk wat de bedoeling is van Sanne, die de leiding heeft. Deze vrij lange inleiding zorgt er af en toe voor dat de aandacht wat verslapt, maar de daarna ondernomen acties zorgen weer dat het verhaal gaat boeien. De routes die het achttal onderneemt, worden achterin in het boek tot in detail uitgeschreven.

We lezen enthousiaste reacties van de leden van de groep zelf en van de argeloze toeschouwers. Maar hetgeen Sanne beoogde, kwam voor haar niet uit de verf. Door tussenkomst van Roburt, die de boswachter Peter ten tonele voerde, gaat het verhaal je echt pakken en wordt de verwondering echt deel van je. Het laatste gedeelte van het verhaal dat boeit en ontroert, is de apotheose op alles wat er eerder beschreven is. Zoals de groep bij elkaar kwam zonder vooropgezet plan, lijkt het boek dezelfde richting uit te gaan. Maar het slot laat je beseffen dat het oog hebben voor wonderen in ieder van onszelf ligt opgeslagen. Een levenswijsheid die in dit boek op een prachtige manier verwoord is.
★★★★
Titel: Het Wonderverbond op Texel | Leesfragment | Auteur: Bob Schat | Uitgeverij Elikser | Categorie: romans | Verkrijgbaar als paperback | 268 pagina’s | ISBN13: 9789463652650 | Verkrijgbaar sinds: september 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 02-11-2020 | Prijs: € 19,50 | Bestellen