Liefde van A tot Z

Recensie Liefde van A tot Z door Sheila Vermeulen:
Een voorbestemde ontmoeting?

Zayneb heeft het helemaal gehad met haar leraar, die duidelijk iets tegen moslims heeft en die continu nare toespelingen in die richting maakt. Toch is het Zayneb die geschorst wordt, voor iets wat misschien niet zo slim was, maar lang niet zo erg als dat wat haar leraar doet. Haar ouders sturen Zayneb daarom alvast naar haar tante in Qatar, waar ze toch al de komende vakantie zou doorbrengen.

Adam is ook onderweg naar Qatar. Naar zijn vader en zijn zusje Hanna. Daar zal hij zijn vader moeten vertellen dat hij gestopt is met zijn studie. Maar dat is niet het ergste. Hij zal hem ook moeten vertellen dat hij multiple sclerose heeft. De ziekte waar zijn moeder aan is overleden.

“Ze droeg een hijab, een hoofddoek, in bijna exact dezelfde tint als de azuriet die ik voor Hanna heb gekocht. Stralend blauw. Ik denk eigenlijk dat ze me daarom opviel.”– S.K. Ali

Op het vliegveld in London ziet Adam Zayneb zitten. Een heel knap meisje met een mooie blauwe hoofddoek, dat hetzelfde dagboek bijhoudt als hij. Wat daarna volgt, is het verhaal van Zayneb en Adam.

Liefde van A tot Z  is een prachtig, veelomvattend verhaal dat mij met alle letters van het alfabet heeft geraakt.

Een van de eerste dingen die ik me realiseerde toen ik met dit boek begon, was dat ik eigenlijk nog niet eerder een (liefdes)verhaal heb gelezen met een moslim en moslima in de hoofdrol en dat ik er daardoor ook extra nieuwsgierig naar was. En ik werd niet teleurgesteld, Zayneb en Adam zijn heerlijke personages. Waarbij Zayneb het hart op de tong draagt en wil vechten voor waar ze in gelooft en Adam juist rustig en bedachtzaam is.

S.K. Ali laat een hoop relevante zaken de revue passeren en doet dit op een manier die zowel boeiend als meeslepend is. In dagboekvorm vertellen Zayneb en Adam om de beurt wat hun overkomt en wat ze meemaken. Van negatieve gebeurtenissen zoals discriminatie, islamofobie, verlies, ziekte en onrecht tot aan positieve zaken zoals vriendschap, onbaatzuchtige hulp, familie, geloof en liefde in al zijn mooie vormen. Alles is bespreekbaar gemaakt.

Liefde van A tot Z is een verhaal dat je een heel palet van emoties laat ervaren. Het zal je laten lachen en huilen. Het zal je verbazen, boos maken en verwarmen. Zeker als je je realiseert dat veel van de incidenten in het boek op waarheid zijn gebaseerd. Lees vooral ook even de noot van de auteur als je daar meer over wil weten. Waarschijnlijk is dit een van de mooiste young adult romans die ik dit jaar zal lezen.

Als je je ervoor openstelt, zal Liefde van A tot Z jouw hart beroeren en zul je, net als ik, een beetje van Zayneb en Adam gaan houden. Ik geef dit bijzonder mooie en leerzame verhaal 5 sterren.
★★★★★
Titel: Liefde van A tot Z | Auteur: S.K. Ali | Unieboek Uitgeverij het Spectrum – Van Goor – Best of YA | Categorie: young adult-boeken | Verkrijgbaar als: paperback en e-book | 352 pagina’s | ISBN13: 9789000374564 | Verkrijgbaar sinds: september 2020 | Recensent: Sheila Vermeulen | Datum recensie: 02-11-2020 | Prijs: €17.99, e-book €12.99 | Bestellen