Het hoge woord

Recensie Het hoge woord door Hannie van Grol:
Het familiegeheim vanuit een andere hoek belicht

In Een vervlogen droom hebben we gelezen over het leven van Guusje Maes en het grote geheim dat heel lang verborgen is gebleven. Guusje Maes was de oma van Rosemarijn Milo en deze auteur was geïntrigeerd door haar familiegeschiedenis. Nadat ze dat boek voltooid had, kreeg ze de vraag of ze de geschiedenis van haar opa Karel Hamer junior niet wilde beschrijven. Het hoge woord is daar het resultaat van.

Een vervlogen droom was geschreven in de vorm van een briefwisseling. Voor Het hoge woord heeft de auteur voor een andere aanpak gekozen, een geniale vondst. Karel Hamer sprak op straat zijn buurman Henri van Genugten aan om samen met hem een sigaar te roken. Hij had namelijk het idee dat Henri de meest geschikte man was om zijn levensverhaal aan te vertellen. Dit speelt zich af in het jaar 1957. Karel Hamer voelt dat zijn einde nadert en wil voordat hij overlijdt zijn verhaal verteld hebben. Henri is een geïnteresseerde luisteraar en na afloop van ieder gesprek schrijft hij alles op.

De gesprekken starten in november van 1957 en ruim tweeënhalve maand later is Karel zodanig verzwakt dat hij overlijdt. Henri houdt bij zijn begrafenis een toespraak waarin hij duidelijk laat uitkomen, dat ze samen in die korte tijd een vriendschappelijke band hebben opgebouwd. Met veel emoties heeft Karel zijn levensverhaal weten te vertellen. Soms greep het hem zo aan dat hij niet in staat was verder te gaan. Maar uiteindelijk kwam ‘het hoge woord’ eruit. Hij vertelde zijn leven van achteren naar voren. Het lang verborgen familiegeheim speelt ook in dit boek een grote rol, maar nu beleefd vanuit Karel Hamer. Bijzonder om zijn verhaal ook te lezen.

Rosemarijn Milo heeft een vlotte pen, haar verhaal boeit van het begin tot het eind. Wel komt er in dit boek veel voor wat al verteld was in Een vervlogen droom. Maar omdat het nu vanuit een ander gezichtspunt wordt verteld, blijft het interessant. De auteur heeft heel veel onderzoek gedaan naar de achtergrond van beide families en dat is duidelijk terug te zien. Vaak staan er afbeeldingen van oude krantenknipsels afgedrukt, ook foto’s, brieven en documenten. Heel veel historische gebeurtenissen worden genoemd, zoals o.a. de beurskrach van 1929 en het bombardement op Nijmegen in 1944. Daar waar gedeeltes ontbraken in de historie, heeft ze die zelf ingevuld, zodat het verhaal door kon lopen.

Hoewel in Een vervlogen droom het familiegeheim al geopenbaard was, is het toch een aanrader om dit boek te lezen, om de gevoelens van Karel Hamer ook te leren kennen. Zijn emoties en zijn pijn om zijn eerste vrouw op zeer jonge leeftijd te verliezen zijn prachtig verwoord in Het hoge woord. Het is de strijd van een oude man op het eind van zijn leven, die niet meer kan leven met het geheim dat hij zo lang voor zich heeft gehouden. Door Rosemarijn Milo is dit op een bijzondere manier aan het papier toevertrouwd.
★★★★
Titel: Het hoge woord | Auteur: Rosemarijn Milo | Uitgeverij: U2pi | Categorie: literatuur en romans | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 254 pagina’s | ISBN13: 9789087599461 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: | Prijs: €20,00 en  e-book €10,00 | Bestellen