Doodsengelen

Recensie Doodsengelen door Hannie van Grol:
Het vierde en laatste deel rond Sophie Lafleur

In Doodsengelen lopen een aantal verhaallijnen door elkaar, die op het laatst heel goed in elkaar verweven bij elkaar komen. Geheim agent Sam de Wild heeft de opdracht een Koerdische politicus te doden, waar hij niet in slaagt. De misser wordt hem zwaar aangerekend en als hij terug is in Nederland krijgt hij een nieuwe kans om zijn fout te herstellen. Inmiddels wordt hij zelf ook achternagezeten, zodat hij steeds bezig is het vege lijf te redden.

Sophie Lafleur heeft een interview met de Koerdische leider en raakt bij een nieuwe aanslag ook gewond. Zij overleeft de aanslag, de Koerdische leider niet. Ook de Nederlandse politiek speelt een grote rol in dit boek. Er zijn verkiezingen op komst en de VPN staat vooraan om de grootste partij te worden. De lijsttrekker van deze partij houdt er zeer kwalijke zaken op na, die het daglicht echt niet kunnen verdragen.

De korte hoofdstukken verspringen telkens van locatie, van Erbil in Iraaks-Koerdistan, tot Brussel, de woonplaats van Sophie, tot Zoetermeer en Den Haag en dan nog enkele andere plaatsen die incidenteel een rol spelen. Het verhaal springt dan vaak over naar een andere verhaallijn, waardoor het even schakelen is en aan het eind van het hoofdstuk even je geduld bewaren, omdat de daar beschreven cliffhanger pas in een later hoofdstuk verdergaat.

Wouter Helders heeft een vlotte schrijfstijl, Doodsengelen leest prettig en gemakkelijk. Alleen de snel wisselende scènes zorgen ervoor dat je je aandacht erbij moet houden. Dit vierde deel is te lezen als een stand-alone, maar om de personen die in dit boek voorkomen, beter te kunnen volgen en te begrijpen waarom ze in bepaalde situaties bepaalde keuzes maken, is het wenselijk de eerdere delen gelezen te hebben.

Deze actiethriller heeft veel vaart en naar het einde toe wordt het nagelbijtend spannend om uiteindelijk tot een hoogtepunt te komen in een geweldige en niet verwachte plot, waardoor meteen duidelijk is dat dit echt het laatste deel is in deze serie. De gruwelijkheden die beschreven worden, doen je huiveren voor het aangedane leed. Het zou jammer zijn meer prijs te geven van de inhoud, het is zeker aan te raden dit boek zelf te lezen en te ervaren. In ieder geval staan de leesuren garant voor een heerlijk avontuur waarin je je totaal kunt verliezen.
★★★★
Titel: Doodsengelen | Auteur: Wouter Helders | Uitgeverij LetterRijn | Categorie: Actiethriller | Verkrijgbaar als paperback, e-book en luisterboek | 356 pagina’s | ISBN13: 9789493192041 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 04-11-2020 | Prijs: €18.00,  e-book €5.99 en luisterboek €16,95 | Bestellen