Gids naar Nergens

Recensie Gids naar Nergens door Devika van Steeg:
Gids naar Nergens is het debuut van Ruben Sinnaeve. In mijn ogen zou dit best wel eens het begin van een serie kunnen worden, mede door de cliffhanger aan het einde van het verhaal.

Als Lieze op een dag tijdens een boswandeling een geheimzinnig boek tegen komt, besluit ze het boek mee te nemen naar huis om het te lezen. Wanneer ze het boek opent, staan er verschillende gedeeltes in een vreemde taal geschreven. Lieze vraagt zich af wie het boek geschreven heeft en bladert nogmaals door het boek op zoek naar een naam. Wat ze daar leest verbaasd haar. “Mijn naam is Lieze.” Het lijkt puur toeval, maar als ze dan ook nog een geheimzinnig briefje van ene B. krijgt, komt ze terecht in het land Nergens.

In deze onbekende wereld is alles vreemd voor Lieze, en het duurt dan ook niet lang voordat ze erachter komt dat het boek een handleiding voor dit land is. Al snel komt Lieze in contact met verschillende bewoners van Nergens. De ene heeft goede bedoelingen, en de ander is een kwaadaardige demon. Wie kan ze vertrouwen en wie niet? Wat zal er op haar pad komen? Zal het Lieze lukken terug naar huis te keren?

Gids naar Nergens is een fantasy-boek met verschillende volken, fantasierijke wezens en kwaadaardige demonen.

Doordat Lieze niet kan praten, is de communicatie met de bewoners van Nergens erg lastig. Desondanks weet Lieze zich goed te redden. De bewoners lijken haar te begrijpen, en zij begrijpt hen ook. Al snel krijgt Lieze dan ook een goede vriendin in Nergens. Dat Lieze niet kan praten, had ik tijdens het lezen niet door totdat het daadwerkelijk werd benoemd. Ik vond dit dan ook een erg leuke verrassing.

De cover van  Gids naar Nergens geeft eigenlijk de belangrijkste elementen in het verhaal weer. Lieze, het schip en de verschillende landjes. In het begin van het verhaal wordt het uiterlijk van Lieze erg gedetailleerd beschreven, terwijl niet alle van deze details terug komen in de cover. Deze uitgebreide beschrijving was in mijn ogen dan ook overbodig.
Wat ik jammer vond is dat er nergens een lijstje stond met de betekenissen van de vreemde en zelfbedachte taal. Ik had het leuk gevonden om de betekenissen van deze zinnen ook te weten. Doordat Sinnaeve een auteur van Vlaamse bodem is, zitten er voor de Nederlandse lezers soms wat verwarrende zinnen in het verhaal. Bijvoorbeeld door een andere zinsbouw dan dat de Nederlandse lezer gewend is.

Veel van de gebeurtenissen in het boek kwamen voor mij als verrassing, waardoor gids van nergens tijdens het lezen leuker en leuker werd. Door het grote lettertype en het niet al te moeilijke taalgebruik, kan dit boek in mijn ogen ook zeker goed als Young Adult worden omschreven en zouden jongere lezers vanaf een jaar of 12 dit boek al goed kunnen lezen.

Ik hoop dat dit boek nog een vervolg mag krijgen want ik ben heel benieuwd naar de verdere ontwikkelingen na deze spannende cliffhanger. Ik ga dit boek dan ook zeker op mijn leeslijstje zetten.
★★★★
Titel: Gids naar Nergens | Auteur: Ruben Sinnaeve | Uitgeverij Storyland | Categorie: Fantasy, debuut| Verkrijgbaar als paperback | 238 pagina’s | ISBN13: 9781916268524| Verkrijgbaar sinds: 17-2-2020| Recensent: Devika van Steeg | Datum recesnie: 04-11-2020 | Prijs: €19,95 | Bestellen