Pinkeltje op Texel

Recensie Pinkeltje op Texel door Hannie van Grol:
Een nieuw spannend avontuur van de pinkels

Wie is er niet mee opgegroeid? Al in 1939 verscheen De avonturen van Pinkeltje van Dick Laan. Het succesvolle boek werd al snel opgevolgd door meerdere verhalen over Pinkeltje. In totaal schreef Dick Laan 29 boeken, waarvan er vier pas na zijn dood in 1973 uitkwamen. Veel auteurs en illustratoren pakten daarna de draad op, er verschenen prentenboeken en een paar omnibussen. Zelfs werden er enkele films geproduceerd rond de figuur Pinkeltje. In 2014 werd de reeks voortgezet door Studio Dick Laan en kwamen er nieuwe boeken uit. Pinkeltje op Texel is er daar een van.

Pinkeltje en Pinkelotje willen van een welverdiende vakantie gaan genieten op het altijd aantrekkelijke eiland Texel. Maar zoals altijd is er wel een bepaalde gebeurtenis die om aandacht vraagt. Als ze op bezoek zijn bij Kraaloog die ze nog van vroeger kennen toen ze samenwoonden in het muizenholletje, woedt er een storm die aardig wat schade aanricht en zorgt voor een heleboel aangespoelde spullen op het strand. Als ze met z’n drieën poolshoogte gaan nemen, blijkt er ook een aangespoelde zeehond te zijn. Hij is erg verzwakt en wordt opgehaald door mensen van Ecomare, die ervoor zullen zorgen dat Biem, zoals hij genoemd wordt, weer op kan knappen, alvorens hij terug naar zee zal kunnen.

Maar dan blijkt dat Biem niet veilig is in Ecomare. Omdat hij een bijzondere zeehond is, zijn er boeven die eropuit zijn hem te ontvoeren en zo rijk te worden. En natuurlijk kunnen Pinkeltje en Pinkelotje dit niet laten gebeuren, daarvoor is hun dierenliefde veel te groot. Dan begint de spannende tocht met gevaar voor eigen leven om Biem te redden. En Pinkeltje zou Pinkeltje niet zijn, als hij dit avontuur niet op zijn heel eigen en slimme wijze zou oplossen.

Het is bijzonder een verhaal over de pinkels te lezen, dat zich afspeelt op Texel. Diegenen die Texel vaker bezocht hebben, zullen veel herkennen in het verhaal, zoals Ecomare, het Sommeltjespad, de slufter. Voor kinderen is het een heerlijk verhaal dat spannend is, maar dat bovendien ongemerkt zorgt voor veel weetjes over Texel, over de natuur daar en hoe het strand eruit kan zien na een hevige storm. Grappig om te lezen dat er voornamelijk linkerschoenen aanspoelen en dat ook uitgelegd wordt waarom dat zo is.

Het boek leest vlot. Het is ook prima te gebruiken als voorleesboek. Arne van der Ree heeft de illustraties gemaakt. Op de cover staat een gekleurde tekening en in ieder hoofdstuk minstens één zwart-witafbeelding. Ze staan vol details en passen prima bij het gedeelte waar het verhaal over gaat, zodat kinderen bij het voorlezen genoeg te zien hebben tijdens het luisteren.

Pinkeltje op Texel is weer een nieuw spannend avontuur voor kinderen die verzot zijn op Pinkeltje en Pinkelotje en die ook nieuwsgierig zijn naar het prachtige eiland Texel.
★★★★
Titel: Pinkeltje op Texel | Auteur: Studio Dick Laan | Unieboek Uitgeverij het Spectrum – Van Holkema & Warendorf | Categorie: jeugdboek | Verkrijgbaar als: hardcover en e-book | 143 pagina’s | ISBN13: 9789000371570 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 05-11-2020 | Prijs: € 11,99, e-book € 7,99 | Bestellen