Tienerruil

Recensie Tienerruil door Jolanda Kalkman:
Lynn heeft een oudere broer Ries van dertien. Maar ze zou zo graag een klein zusje willen hebben!

Wanneer ze op school naar een aflevering van Puberruil hebben gekeken, komt ze dan ook op een fantastisch goed idee: Tienerruil met een van haar klasgenootjes. Natuurlijk hoopt ze te kunnen ruilen met Anna, want die heeft een zusje van drie. De juf vindt dat ruilen wel een goed idee. Maar niet een weekje, nee voor vier weken! En er mag geen contact zijn met thuis en je mag ook niet met je eigen vrienden afspreken. Zo krijg je pas echt een goed idee hoe het leven van iemand anders eruitziet.

Na het weekend zijn er 4 meisjes en 2 jongens die mee mogen en willen doen, maar er mogen er maar twee echt gaan ruilen. De juf trekt daarvoor lootjes. Het eerste lootje is al meteen raak: “Lynn!” Nu maar hopen dat er op het andere lootje Anna staat. Maar helaas. Lynn mag ruilen met Dylan. Dylan is pas in de klas. Hij komt uit Argentinië. Maar gelukkig heeft hij wel twee zusjes, Esma van 7 en Kiki van 5!

Tienerruil is gebaseerd op het populaire jongerenprogramma Puberruil. Ik denk dat veel kinderen er wel eens van dromen om tijdelijk met iemand anders zijn leven te kunnen ruilen. Daarom zal dit boek kinderen zeer zeker aanspreken.

Tijdens het lezen zullen ze er (net als in het televisieprogramma) achter komen dat het leven van een ander niet altijd veel beter is dan het eigen leven. Dylan komt uit Argentinië, maar zijn vader kon nog niet mee komen naar Nederland, omdat hij gezakt was voor het inburgeringsexamen. Dylan denkt dat zijn vader expres is gezakt en dat hij helemaal niet naar Nederland toe wil komen. Maar Lynn komt langzaam achter de waarheid.

Bij Lynn thuis komt Dylan erachter dat Ries stiekem heel veel geld aan het stelen is. Waar zou hij dat geld voor nodig hebben? Hij besluit het aan Lynn te vertellen en samen gaan ze op onderzoek uit.

Ik heb dit boek samen met mijn zoon (13) gelezen.
Robbert: “Ik vind het een leuk boek met een goed verhaal. Ik wilde vroeger ook wel eens met een andere jongen uit de klas ruilen. Die mocht dan bijvoorbeeld veel langer gamen dan ik. Ries uit het boek houdt ook van gamen. Hij is net zo oud als ik en hij speelt net als ik graag Fifa en Minecraft. Ries steelt geld en Lynn denkt dat dat voor het gamen is. Ik zou dat echt nooit doen! Je kunt heel veel gratis krijgen. Maar nu ik weet waarom hij het geld stal, vind ik de reden wel cool van hem, al mag je natuurlijk nog steeds niet stelen. Je kunt dus ook nog iets leren uit dit boek. Nu zou ik niet meer met iemand anders willen ruilen hoor! Dat was alleen toen ik jonger was. Ik raad het boek wel aan andere kinderen aan, omdat het een leuk en spannend verhaal is. Alleen dat van dat verliefd worden hoefde er niet in!”

Ik ben zelf ook erg enthousiast over het boek. De onderwerpen zijn voor kinderen heel herkenbaar. Ook kunnen ze ervan leren. Want wat zou jij doen wanneer je erachter komt dat je broer geld steelt? Of weet jij hoe het leven eruitziet van iemand uit een ander land waarvan vader nog niet kan emigreren?

Het boek Tienerruil wist mij ook op het verkeerde been te zetten. Ik dacht namelijk dat Ries het met een heel andere reden deed. Hieke van der Werff heeft een fijne schrijfstijl die past bij jonge tieners. Maar het boek leest ook fijn hardop voor. Hieke van der Werff weet goed wat er in deze doelgroep leeft en dat vind je terug in het boek. Om kinderen op deze leeftijd te laten lezen is het extra belangrijk dat het hedendaags is en dat ze zichzelf in de personages kunnen herkennen. Dat vind ik erg goed gedaan.

Daarnaast ziet het boek er mooi uit. De illustraties zijn gemaakt door Renske de Kinkelder. Er is gekozen om ze in kleur af te drukken. Hierdoor komt het boek nog meer tot leven. Het boek is geschreven voor kinderen vanaf een jaar of negen. Juist voor deze kinderen is het nog fijn wanneer er plaatjes in het boek staan. Hierdoor is het laagdrempelig.

Dus ben je altijd al eens benieuwd hoe het leven van je klasgenootje eruit zou zien en zou je best wel eens willen ruilen? Hou je van een spannend boek waar ook een klein beetje liefde in zit en dat leuk is voor jongens en meiden? Dan is dit het boek voor jou! Ik waardeer dit boek op 5 sterren.
★★★★★
Titel: Tienerruil | Inkijkexemplaar | Auteur: Hieke van der Werff | Illustrator: Renske de Kinkelder | Uitgeverij: De Vier Windstreken | Categorie: jeugdboeken | Leeftijd: vanaf 9 jaar | Verkrijgbaar als: hardcover | 168 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789051168013 | Verkrijgbaar sinds: september 2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 06-11-2020 | Prijs: €14,95 | Bestellen