De wijde Sargassozee

Recensie De wijde Sargassozee door Dayenne Wamsteeker:

Antoinette Cosway woont samen met haar moeder en broertje op een vervallen plantage op Jamaica. Er heerst sociale onrust tussen de vrijgelaten slaven en de vroegere plantage-eigenaren, waardoor Antoinette in een vijandige sfeer opgroeit. Uiteindelijk trouwt de moeder van Antoinette met de rijke meneer Mason, waardoor ze een luxer leven tegemoet gaan.

Als jonge vrouw trouwt Antoinette met een Engelsman, Mr. Rochester. Het is een gearrangeerd huwelijk. In eerste instantie is Rochester gefascineerd door zijn eigenzinnige en prachtige vrouw, maar later wordt hun relatie ingewikkelder. Ook doen verhalen de ronde over de familie Cosway, zo zou krankzinnigheid in de familie voorkomen, waardoor Rochester twijfelt aan zijn huwelijk en Antoinette in een steeds lastigere situatie komt.

Het voorwoord in het boek is geschreven door Jan Brokken. Dit vormt een waardevolle introductie op deze roman. Zo geeft hij meer achtergrondinformatie bij het verhaal en de auteur. Jean Rhys heeft 9 jaar gedaan over het schrijven van De wijde Sargassozee. De lat lag hoog, omdat ze haar verhaal verbond aan de klassieker Jane Eyre van Charlotte Bronthë. Daardoor lag er veel druk op het schrijven van deze roman en wilde Jean Rhys goed werk afleveren. Jan Brokken benoemt daarnaast de overeenkomsten tussen het geschreven verhaal en de autobiografie van Jean Rhys.

Auteur Jean Rhys is de dochter van een Schots-creoolse moeder en een arts uit Wales. Ze groeide op op Dominica, een eiland in de Caribische Zee. Ze debuteerde in 1927 met de verhalenbundel The Left Bank and Other Stories, maar werd pas in 1966 wereldbekend met De wijde Sargassozee.

Het verhaal is geschreven in heldere beknopte zinnen. De wijde Sargassozee dateert uit 1966. Toch is de schrijfstijl niet oubollig, maar prettig leesbaar. Het boek is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel is geschreven vanuit het perspectief van Antoinette. Ze heeft geen prettige jeugd op de vervallen plantage op Jamaica. Vergane glorie, verwaarlozing en verstoorde relaties tussen oude plantage-eigenaren en vrijgelaten slaven zorgen voor een dreigende sfeer en sociale onrust. In deel twee, het grootste gedeelte van het boek, komt de echtgenoot van Antoinette, Rochester aan het woord. Het laatste en kortste deel is weer geschreven vanuit het perspectief van Antoinette, wanneer zij eenzaam en opgesloten in een kasteel in Engeland verblijft.

De wijde Sargassozee is een boeiende roman over het leven van Antoinette Cosway, de eerste mevrouw Rochester uit Jane Eyre van Charlotte Bronthë. Nieuwsgierig naar deze klassieker dan is deze nieuwe uitvoering een aanrader.
★★★
Titel: De wijde Sargassozee | Auteur: Jean Rhys | Uitgeverij Orlando | Categorie: romans | Verkrijgbaar als Hardcover | 192 pagina’s | ISBN13: 9789493081451 | Verkrijgbaar sinds: september 2020 (nieuwe uitgave) | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 07-11-2020 |prijs: €22.50 | Bestellen