Mirabelle haalt kattenkwaad uit

Recensie Mirabelle haalt kattenkwaad uit door Devika van Steeg:
Mirabelle is speciaal omdat ze anders is.

De fans van Isabella Maan hebben al kennis kunnen maken met Mirabelle Sterrenspreuk in Isabella en de draak en Isabella gaat naar de kermis. Nu heeft Mirabelle haar eigen serie en deze trapt af met Mirabelle haalt kattenkwaad uit.

Mirabelle Sterrenspreuk is half heks, half fee en vooral heel ondeugend. Dat kan ook niet anders door de heksengenen die ze heeft geërfd van haar moeder. Vanavond gaat Mirabelle samen met haar familie naar de belangrijkste feeënviering van het jaar. Er is maar één regel voor Mirabelle en dat is geen heksenmagie. Mirabelle baalt aangezien ze haar heksenmagie een stuk leuker vindt dan haar feeënmagie. Stiekem besluit ze dan ook wat toverdrankjes van haar moeder mee te nemen naar het feest. Maar wat als Mirabelle besluit toch wel een tikkeltje heksenmagie aan de viering toe te voegen?

Mirabelle haalt kattenkwaad uit is een boek vol humor, avontuur en hoe kan het ook anders: kattenkwaad. Net als de boeken van Isabella Maan bevat de cover vele glitters en een mooie illustratie. Deze illustratie en de andere illustraties in het boek zijn gemaakt met de kleuren zwart en paars, de kleuren die het beste bij Mirabelle passen. De illustraties zijn gebaseerd op tekeningen van Harriet Muncaster, maar zijn gemaakt door de illustrator Mike Love.
Mirabelle is het oudere nichtje van Isabella en samen maken de twee veel lol. Doordat Isabella ook half fee is, kan het haast ook niet anders dan dat zij ook een kleine rol heeft in het verhaal.

Het verhaal leest erg vlot weg en is hierdoor voor kinderen vanaf 7 jaar goed zelfstandig te lezen. De fans van Isabella Maan hebben natuurlijk al eerder eventjes kort kennis kunnen maken met Mirabelle, maar in dit boek leren ze haar een stuk beter kennen. Mirabelle is erg ondeugend, waardoor ik denk dat menig lezer zich in haar zal kunnen herkennen.

Het boek sluit af met allemaal handige dingen om te weten voor een geweldig (feeën)feestje. Zo krijgt de lezer recepten voor een feeëndrankje, feeëncakejes. Daarnaast krijgt de lezer tips om een geweldig feestje te kunnen geven en leer je hoe je feeënboekenkroontjes, versieringen en uitnodigingen kunt maken.

Zowel voor de fantasierijke als de creatieve én de ondeugende lezer is Mirabelle haalt kattenkwaad uit een echte aanrader. Ik geef dan ook 5 sterren.
★★★★★
Titel: Mirabelle haalt kattenkwaad uit | Originele titel: Mirabelle Gets up to Mischief | Serie: Mirabelle = deel 1  | Auteur: Harriet Muncaster | Illustrator: Mike Love | Uitgeverij: Ballon Media – Blloan junior | Categorie: jeugdboeken | Leeftijd: 7+ | Verkrijgbaar als hardcover | 128 pagina’s | ISBN13: 9789403220031 | Verkrijgbaar sinds: o7-11-2020 | Recensent: Devika van Steeg | Prijs: €10,50 | Bestellen