Nooit meer wachten

Recensie Nooit meer wachten door Hannie van Grol:
Een kleine dappere jongen in oorlogstijd

Nooit meer wachten is het debuut van Sarah Maas. Ze studeerde geschiedenis en won al diverse verhalenwedstrijden. En dat is te merken in haar boek dat in Frankrijk speelt tegen de achtergrond van WO I. De negenjarige jongen Gabriel is de hoofdpersoon in dit boek. Hij is alleen achtergebleven tijdens de vlucht van het gezin voor de verschrikkingen van de oorlog. Hij ‘woont’ in een half verwoeste basiliek, waar hij zorgt voor de gewonde dieren. Regelmatig gaat hij op zoek naar overblijfselen van gewonde en gedode soldaten om kostbare schatten voor zichzelf te verzamelen.

Ook een hoofdrol in dit boek is weggelegd voor de Engelse soldaat Ralph, die naar Frankrijk is vertrokken om daar zijn vader te zoeken. De Duitse majoor Klostermann die zijn vrouw en al eerder zijn kind verloren heeft, is de derde belangrijke persoon die voorkomt in dit boek. De laatste neemt Gabriel onder zijn hoede en dat zorgt voor de nodige spanning, omdat de gewonde Engelse soldaat verborgen en verzorgd wordt door de negenjarige jongen. De overeenkomst tussen deze drie personen is dat ze alle drie wachten op iemand. Op het eind van het boek wordt duidelijk dat geen van drieën nog hoeft te wachten.

Het verhaal wordt langzaam opgebouwd om aan het eind tot een versnelling te komen, waardoor je dan niet meer kunt stoppen met lezen. Vanuit verschillende perspectieven wordt het verhaal verteld en ook zijn er telkens sprongen in de tijd, waarin we mondjesmaat informatie krijgen over de motieven van de drie hoofdpersonen. Dit vereist de nodige concentratie, omdat het niet steeds duidelijk is in welke tijd we ons bevinden. Deze complexe opbouw zorgt ervoor dat je af en toe moet vertragen om het verhaal goed duidelijk tot je door te laten dringen.

De schrijfstijl van Sarah Maas is poëtisch te noemen. Het verhaal is doorspekt met prachtige metaforen en verhullend taalgebruik. De karakters worden goed weergegeven, met telkens een beetje informatie meer over de betreffende persoon. Vooral de negenjarige Gabriel raakt je tot diep in de ziel. De hoop die in hem leeft dat zijn ouders terugkomen en de manier waarop zijn fantasie hem helpt deze hoop levend te houden, is een fenomenale vondst van de auteur. Zij kruipt in het hoofd van de jongen en laat je van binnenuit zijn leefwereld meebeleven.

Sarah Maas geeft in de roman Nooit meer wachten  tevens blijk van haar geschiedkundige kennis over deze periode en de plek waar dit verhaal zich afspeelt. Het Niemandsland in Frankrijk waar de oorlog woedt, is het strijdtoneel tegen welke achtergrond de auteur haar debuut situeert. Uiteindelijk zal blijken dat geen van de drie personen nog hoeft te wachten, zodat de betekenis van de titel ten volle duidelijk wordt. Voor wie houdt van prachtig taalgebruik en een langzaam opgebouwde verhaallijn met stukje bij beetje nieuwe informatie, is dit boek echt een aanrader.
★★★★
Titel: Nooit meer wachten | Auteur: Sarah van der Maas | Uitgeverij Mozaïek | Categorie: roman | Verkrijgbaar als paperback, e-book en luisterboek | 368 pagina’s | ISBN13: 9789023960065 | Verkrijgbaar sinds: 22-09-2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 07-11-2020 | Prijs: € 21.99, e-book € 9.99 en luisterboek € 14.99 | Bestellen