Wat is geluk

Recensie Wat is geluk door Hannie van Grol:
Filosoferen voor kinderen

In de stad Nanterre werd een project gestart en getest op de basisscholen aldaar om kinderen meer ervaring op te laten doen met woorden en begrippen en zo te bereiken dat kinderen gaan nadenken en praten over belangrijke dingen in het leven. Naar aanleiding daarvan is de reeks “Filosofie voor kinderen” in het leven geroepen, een geweldige manier om met kinderen onder te duiken in het ‘echte’ leven.

In deze serie die al langer uitgegeven wordt, komen we een nieuw thema tegen: geluk. Het boek is bedoeld voor kinderen om na te denken en te praten over dit onderwerp. Het boek geeft genoeg handvatten om dit te bewerkstelligen. Bovendien ziet het boek er door de gebruikte kleuren en de grappige illustraties aantrekkelijk uit. Het nodigt kinderen uit hiermee aan de gang te gaan.

In zes hoofdstukken die allemaal met een vraag beginnen, wordt als eerste de belangrijkste vraag gesteld. Dan staan er een aantal reacties op die vraag, zowel positief als negatief, die onmiddellijk weer nieuwe vragen oproepen, zodat een vraag van alle kanten belicht en bekeken wordt.

Een paar vragen die voorbijkomen in dit boek zijn:
Hoe weet je dat je gelukkig bent?
Maakt geld gelukkig?
Waarom zijn we soms ongelukkig?

De reacties op iedere hoofdvraag zijn heel herkenbaar, die zouden zomaar door kinderen gegeven kunnen zijn. En dan staan er meteen weer nieuwe vragen die kunnen ontstaan naar aanleiding van de gegeven antwoorden. Er is stof genoeg voor kinderen om over te praten en hun eigen gevoel te laten zien. Door de meest verschillende reacties en vragen is er voor ieder kind wel een herkenbaar gevoel bij.

Het boek is een aanrader voor in de klas om samen met kinderen te filosoferen over geluk, maar ook een hulpmiddel voor ouders om met hun kinderen in gesprek te gaan. Soms is het gemakkelijker om via een vraag of antwoord in het boek en de bijbehorende illustratie het gesprek aan te gaan. Het verlaagt de drempel tot praten over emoties, omdat de benadering heel luchtig kan zijn. Dit boek geeft die mogelijkheid voor kinderen en volwassenen en is een heerlijk hulpmiddel om het contact met kinderen te bevorderen.

Kortom, Wat is geluk? is een boekje met veel mogelijkheden, hartverwarmende en humoristische tekeningen, geschikt voor alle leeftijden!
★★★★
Titel: Wat is geluk? | Auteur: Oscar Brenifier | Vertaler: Minke Tromp | Illustraties Catherine Meurisse | Standaard Uitgeverij – Infodok | Categorie: Filosofie voor kinderen | Verkrijgbaar als paperback | 96 pagina’s | ISBN13: 9789002271120 | Verkrijgbaar sinds: 17-09-2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 09-11-2020 | Prijs: € 15,99 | Bestellen