Briefjes voor Pelle

Recensie Briefjes voor Pelle door Pierre Peeters:
Hoe omgaan met de dood van een ouder?

Pelle’s papa overleed één jaar geleden en een jaar later krijgt hij van zijn mama een verzegelde schoenendoos. Het is een doos vol briefjes die zijn overleden vader voor hem achterliet. Alle briefjes zijn genummerd en Pelle mag slechts één briefje per week openen, en moet alle opdrachten uitvoeren:…’Briefjes voor Pelle’.
Op het eerste briefje staat niet meer dan ‘Hoi Pelle’.

Pelle is een hoogbegaafde jongen die geen emoties toont en wanneer hij het moeilijk heeft, laat hij zijn hersens werken en benoemt in gedachten bv. alle botjes van het menselijk lichaam of noemt in stilte diereneigenschappen op of …

Pelle maakt zijn vriendin Eva deelgenoot van het bestaan van de schoenendoos. Stiekem is hij op haar verliefd, maar tot zijn ontsteltenis maakt ze het aan met Stomp, die eigenlijk Karl heet, de pester van de klas. Stomp komt tot overmaat van ramp achter het bestaan van de doos en tijdens een blitzbezoek aan Pelle steelt hij een briefje … hij wil het niet teruggeven!

Dit is de start van een hele reeks gebeurtenissen, waarbij Pelle zijn duivels ontbindt, zich afzet tegen onrecht, opkomt voor zichzelf, zijn overleden vader verdedigt, zijn moeder in bescherming neemt, zijn verdriet een plaats geeft … zijn ogen opent op de wereld rond hem. Zal Pelle erin slagen het gestolen briefje terug te krijgen, geeft hij toe aan zijn verliefdheid, kan hij zijn rouwverwerking tot een goed einde brengen …?

De auteur heeft een beklijvend onderwerp – overlijden van een ouder en de rouwverwerking daarrond – mooi in een boek weten te gieten. Het is een geloofwaardig boek met herkenbare situaties, personages en randverschijnselen.
De rode draad is uiteraard rouwverwerking, emoties en gevoelens; maar de thema’s pesten, vriendschap, vertrouwen, verliefdheid, eerlijkheid, hoogbegaafdheid … krijgen ook een voorname plaats.

Briefjes voor Pelle is een heel bijzonder en mooi vormgegeven hardcoveruitgave met een aantrekkelijke voorflap en prachtig geïllustreerde schutbladen. Het boek is ingedeeld in elf hoofdstukken, waarvan de meeste voorafgegaan worden door een handgeschreven briefje uit de schoenendoos. Het is een vlot leesbaar boek dat boeit vanaf de eerste bladzijde. Als lezer ben je getriggerd door de briefjes en de daarbij horende opdrachten.

Ik kon er niet omheen: Pelle pakte mij onmiddellijk in! Ik hoopte op het beste voor hem, want stel je in zijn plaats: na een jaar krijg je van je overleden vader een doos vol opdrachten die je een voor een moet uitvoeren. Erg lastig en moeilijk voor een 12-jarige knaap in volle ontwikkeling, met veel vragen en bedenkingen, die zijn weg nog zoekt in een heel erg lastige wereld.

Naast Pelle en zijn moeder zijn er een aantal al dan niet belangrijke randfiguren. Deze spelen allemaal een rol in de rouwverwerking van zowel Pelle als van zijn moeder. Het zijn strohalmen die hen helpen en ondersteunen om de juiste stappen en beslissingen te nemen. Dit maakt de lezer gewoon duidelijk dat in welke omstandigheid men zich bevindt, men staat er nooit alleen voor.

Ondanks het zware onderwerp is de auteur er toch in geslaagd om over een erg beladen onderwerp, in een beeldende beschrijvende schrijfstijl, een spannend, ontroerend en af en toe ook een grappig boek af te leveren.

Het is een boek dat zeker de basis kan zijn om rouwverwerking op kindniveau bespreekbaar te maken en te laten blijken dat er nog een heel leven voor je ligt met veel kansen en opportuniteiten … die je gewoon moet durven pakken.
Voor het beklijvende onderwerp, de mooie schrijfstijl, de prachtige uitgave waardeer ik dit boek erg graag met vijf sterren.
★★★★★
Titel: Briefjes voor Pelle | Auteur: Marlies Slegers | Illustrator: Linde Faas | Uitgeverij: Luitingh Sijthoff  | Categorie: jeugdboeken | Verkrijgbaar als: hardcover en e-book | 231 pagina’s | ISBN13: 9789024589944 | Verkrijgbaar sinds: september 2020 | Datum recensie: 10-11-2020 | Recensent: Pierre Peeters | Prijs: €15.99  en e-book €9.99 | Bestellen