De prinses kan zich prima zelf redden

Recensie De prinses kan zich prima zelf redden door Antoinette van Steeg:
De prinses kan zich prima redden is eindelijk naar het Nederlands vertaald en hiermee debuteert Amanda Lovelace in Nederland. De lange titel vond ik een bijzondere en ik was erg benieuwd naar dit debuut. Dat haar gedichtenbundel ook nog eens bij Muse Poetry is ondergebracht, was voor mij nog een reden dat ik deze bundel graag wilde lezen, ervaren en voelen. Ik ben inmiddels een fan van deze imprint van uitgeverij BBNC.

De gedichtenbundel start met een trigger warning waarin ze benoemt welke thema’s aan de orde komen. Dit zijn indrukwekkende thema’s zoals trauma, kanker, zelfmutilatie en mishandeling. Daarna is er een korte inhoudsopgave waarbij de vier hoofdstukken de namen De prinses, De jonkvrouw, de koningin en Jij hebben gekregen. Daarna kan de lezer een start maken met de gedichten.

Amanda heeft een hele persoonlijke unieke stijl voor haar gedichten. Hierdoor lijken ze in eerste instantie voor de lezer minder interessant, maar niks is minder waar. Door de gedichten te herlezen of de klemtoon van het gedicht eens te veranderen, voel je vaak een diepere laag. De gedichten zijn modern en voor veel lezers zullen de thema’s (helaas) herkenning opleveren. Lovelace heeft schrijnende thema’s met haar gedichten een lading gegeven die de lezer weet te raken.

De opzet van deze bundel is goed gekozen. De eerste drie hoofdstukken schrijft ze over zichzelf, waarna het laatste hoofdstuk aan de lezer is gericht. De gedichten in De prinses kan zich prima zelf redden zijn puur, rauw, schrijnend, verdrietig, hoopvol en persoonlijk. Wat opvallend aan deze bundel is, is dat de lezer eerst het gedicht leest en daarna de titel van het gedicht.

De gedichten zijn heel divers van opzet. De ene keer zijn er maar een paar zinnen, waarbij andere langer zijn. Ook speelt ze af en toe met de woorden over de bladzijden heen. Soms lijken haar gedichten meer te voelen en te lezen als overdenking. Ze lezen niet als een gedicht maar meer als zin of overpeinzing. Maar wat weet Lovelace met woorden en emotie te spelen!

Ik heb De prinses kan zich prima zelf redden soms met een brok in mijn keel gelezen. Je voelt haar strijd en emotie. De cover van deze gedichtenbundel is weinigzeggend, maar de inhoud maakt zoveel meer goed! Ondertussen heb ik een aantal gedichten herlezen. Amanda Lovelace heeft mij weten te raken. Soms is een gedichtenbundel persoonlijk voor de auteur, maar ook zo herkenbaar voor de lezer. Dit debuut krijgt voor mij absoluut een mooi plekje bij de andere gedichtenbundels van Muse poetry.

De prinses kan zich prima zelf redden is een sterk en rauw debuut dat op mij veel indruk heeft gemaakt. Ik hoop dat er meerdere bundels van haar in Nederland nog mogen verschijnen.
★★★★★
Titel: De prinses kan zich prima zelf redden | Leesfragment | Auteur: Amanda Lovelace | Uitgeverij: BBNC- Muse Poetry | Categorie: gedichtenbundel | Verkrijgbaar als paperback | 201 pagina’s | ISBN13: 9789045326108 | Verkrijgbaar sinds: 15-10-2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 10-11-2020 | Prijs: € 14.99 | Bestellen