De dochter van de lichtwachter

Recensie De dochter van de lichtwachter door Jolanda Kalkman:
Vuurtorentrilogie – deel 1

1915
Het gezin De Feiter bestaat uit vier dochters, Annie van 24, Betsy van bijna 22, Jannekee van 17 en Jaantje van 15. Vader De Feiter is lichtwachter. Een ontzettend belangrijk beroep. Niet alleen voor de schepen op zee, maar ook nu de omringende landen met elkaar in oorlog zijn en er veel gesmokkeld wordt, om de smokkelaars in de gaten te houden.
Annie moet als oudste dochter als eerste getrouwd raken. Ze heeft een oogje op Job, maar trouwen met hem wil ze niet, ondanks dat ze de handen niet van elkaar af kunnen houden. Dat zou een leven lang in armoede betekenen. Job smokkelt immers waar hij maar kan. Nee, ze hoopt op een baan als meid bij Korstiaan van der Klooster. Een huwelijk met hem zou veel minder armoede betekenen. Maar het is het hart van Betsy dat sneller gaat kloppen wanneer ze Kors ziet. Deze gevoelens weet ze goed verborgen te houden. Wel maakt ze zich grote zorgen om haar zus. Want zolang haar zus Job stiekem zal blijven zien, loopt ze gevaar. “Vandaag zou ze misschien nog wel giechelen als die kerel met zijn handen onder haar rokken zat, maar de kans was levensgroot dat dit op een dag tot bittere tranen van spijt zou leiden.”

De dochter van de lichtwachter is het eerste deel van de vuurtorentrilogie, geschreven door Gerda van Wageningen. Kenmerkend voor de boeken van Gerda van Wageningen is, dat ze altijd veel onderzoek heeft gedaan naar de geschiedenis en het leven van alledag waarin het verhaal zich afspeelt. Ook kiest ze altijd voor een opmerkelijke locatie. Voor deze trilogie heeft ze gekozen voor de vuurtoren. Tijdens het lezen zul je ervaren dat ze haar opgedane informatie met haar lezers wil delen. Zo lees je dat er drie vuurtorens aan de kop van Schouwen hebben gestaan. De vuurtoren van vader De Feiter was de grootste van de drie. Hij was gebouwd in 1837. Tijdens het lezen kom je erachter hoe zwaar het werk voor een lichtwachter was. Nu weet je ook gelijk waarom het een trilogie is geworden, drie vuurtorens met elk hun eigen verhaal. Deel 2, Stilte voor de storm komt in januari 2021 uit. Voor deel 3, Verduisterd licht, zullen we helaas nog iets langer moeten wachten.

Ik vind dat deze extra achtergrondinformatie het boek juist interessant en ook echt maakt. Naast dat het een heerlijke roman is, die heel gemakkelijk wegleest, krijg je een goed inkijkje in hoe het leven er in die tijd als (gezin van een) lichtwachter uit heeft moeten zien. Hierbij weet Gerda van Wageningen precies de juiste hoeveelheid aan informatie te delen, zonder dat het saai is of dat je te lang uit het verhaal gehaald wordt. Steeds weet ze je na een stukje informatie met een toepasselijke zin terug te halen in het verhaal: “Ze hoorde ineens de deur met een smak dichtslaan en schrok op.”

Ook kan Gerda van Wageningen heel goed beeldend schrijven. Hierdoor krijg je tijdens het lezen een goed beeld van hoe het eruit heeft moeten zien. Wat ik ook erg goed vind, is de spanning die Gerda van Wageningen in het verhaal heeft weten te schrijven. Ik had erg met Betsy te doen! Dat juist haar dit allemaal moest overkomen!

Wat ik ook erg prettig vind, is dat Gerda van Wageningen de personages goed weet neer te schrijven en ze met het verhaal mee laten groeien. In het begin had ik echt mijn oordeel over zus Annie. Maar hoe verder ik in het verhaal kwam, hoe beter ik haar keuzes begreep. Zus Betsy was mijn favoriet. Ze laat vanaf het begin zien dat ze een sterke en lieve vrouw is, die graag voor anderen opkomt. Ondanks dat de twee andere zussen wel van belang zijn voor het verhaal, komen ze veel minder uitgebreid aan bod. Wie wel een belangrijke rol heeft, is de zus van moeder De Feiter, tante Geertrui. Zij heeft een heel eigen karakter, dat voor die tijd heel anders was dan die van andere vrouwen. Dat is dan ook de reden dat het niet goed botert tussen haar en haar zus. Bij haar vindt Betsy een luisterend oor, al kan ze niet met al haar problemen bij tante Trui terecht.

Ik heb erg genoten van dit eerste deel van de vuurtorentrilogie. Ik kijk erg uit naar deel 2. Ik ben erg benieuwd of de personages uit dit deel ook in het tweede deel voorbij zullen komen.
Dat zou toch wel erg leuk zijn! Want ik ben stiekem wel benieuwd hoe de toekomst er voor Betsy uit zal zien!

Hou je van een heerlijke streekroman met inhoud? Een boek dat prettig leest en waar naast romantiek ook spanning in zit? Een verhaal vol fijne personages maar ook met personages die hun eigen geheimen hebben? En lees je graag een trilogie? Dan is de vuurtorenserie echt een aanrader voor jou.
Ik waardeer dit eerste deel graag op 4 sterren.

“Wat een prachtig uitzicht is dit toch,” verzuchtte ze, en ze merkte hoe haar vader naast haar kwam staan. Hij glimlachte. “Wel, je komt vast niet alleen naar boven om mij te vertellen dat ik de mooiste baan van de wereld heb.”
“Dat zeg ik niet, maar misschien wel het mooiste uitzicht.” – Gerda van Wageningen.

★★★★
Titel: De dochter van de lichtwachter | deel 1 van de vuurtorentrilogie | Auteur: Gerda van Wageningen | Uitgeverij Zomer & Keuning | Categorie: streekroman | Verkrijgbaar als: hardcover en e-book | 224 pagina’s | ISBN13: 9789020537048 | Verkrijgbaar sinds: 08-09-2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 11-11-2020 | Prijs hardcover: €17.50 en e-book: €7.99 | Bestellen