De L van liefde

Recensie: De L van Liefde door Lore van Dun:
Meg maakt als illustrator handgemaakte agenda’s en planners voor haar klanten in New York. Ze heeft een heel scherp oog voor detail en daar maakt ze regelmatig gebruik van in haar werk. Tot ze opeens geconfronteerd wordt met het feit dat iemand gemerkt heeft dat ze haar twijfels verborgen heeft in een trouwkaart. Een jaar later staat de bruidegom namelijk voor haar neus om haar te confronteren met wat ze gedaan heeft. Meg heeft op dat moment een writer’s block, terwijl er een hele belangrijke deadline dichter- en dichterbij kruipt. Ze besluit Reid antwoorden te geven op voorwaarde dat haar inspiratie terug komt.

De L van Liefde is een boek dat ik meteen gespot had in de najaarsbrochure van de uitgeverij. De cover geeft meteen een sfeer van New York mee en doet je in deze tijden nog meer dromen van reizen. Ik had dus wel zin in een reis naar New York, zeker in naam van de liefde.

Het verhaal komt tamelijk traag op gang. Je leert Meg kennen en wat er allemaal speelt in haar leven. Zo woont ze samen met haar beste vriendin, maar van een vriendschap is al een tijdje geen sprake meer. Meg vraagt zich dan ook regelmatig af hoe dat komt. Door haar writer’s block en de deadline die dichter- en dichterbij komt, heeft ze weinig tijd om hier verder over na te denken.

In het begin zijn de ontmoetingen tussen Reid en Meg echt geweldig! Je leest wat Meg allemaal denkt van Reid en ik kan hem mij zo perfect inbeelden. Een stijve hark die dringend behoefte heeft aan iemand die ervoor zorgt dat hij een beetje losser wordt. De vriendschap die ontstaat tussen de twee personages, is in het begin nogal apart te noemen. Naarmate het verhaal vordert, merk je wel meer en meer wat een hechte band er aan het ontstaan is. De afstandelijkheid van in het begin is helemaal verdwenen en er ontstaat een soort vriendschap.

Naast de nieuwe vriendschap speelt ook haar vriendschap met Sibby, haar huisgenoot. Je merkt dat er iets gebeurd is tussen de twee waardoor een vreemd soort samenwonen ontstaan is. Je weet als lezer alleen niet waarom en Meg weet het tot haar frustratie ook niet. Als laatste zijn er ook nog de collega’s van Meg. Meg is zelfstandige, maar besteedt veel tijd in een winkel waar ze ook materiaal inkoopt. Ze gebruikt de ruimtes om meetings te hebben met klanten en daar heeft ze twee collega’s.

Meg maakt een hele grote evolutie door tijdens het verhaal. In het begin is ze nog een beetje het naïeve meisje, maar doorheen het verhaal wordt ze regelmatig met dingen geconfronteerd waardoor ze meer en meer durft op te komen voor zichzelf. Dit heeft meestal vooral positieve effecten, waardoor er nieuwe vriendschappen ontstaan en ze meer en meer weet wat ze wil in de toekomst. Ik vind haar een personage om van te houden.

Een heel belangrijk element in het verhaal is ook de handlettering natuurlijk. Dit is de baan van Meg en deze heeft een hele belangrijke rol in het ontstaan van de vriendschap met Reid. Ze wandelen door bepaalde delen in de stad waarbij ze op zoek gaan naar speciale uithangborden of affiches. Ik ben door dit boek ook meer gaan opletten naar dit element als ik op straat rondwandel.

De L van Liefde krijgt van mij een mooie vier sterren. Meg is een geweldig personage met een mooie evolutie doorheen het verhaal. Haar vrienden maken ook de rest van het verhaal zeker de moeite waard. Ik kan niet wachten om ooit eens naar New York te gaan en alles te zien wat aan bod komt in het verhaal.

★★★★
Titel: De L van Liefde | Auteur: Kate Clayborn | Uitgeverij de Fontein | Categorie: feelgoodromans | Verkrijgbaar als: paperback | 352 pagina’s | ISBN13: 9789026151002 | Verkrijgbaar sinds: 06-10-2020 |Recensent: Lore van Dun | Datum recensie: 13-11-2020 | Prijs: €19.99  | Bestellen