Stekelhaar is echt niet raar

Recensie Stekelhaar is echt niet raar door Hannie van Grol:
Ben jij tevreden met jezelf?

De prachtige cover met figuren met en zonder stekelhaar nodigt meteen uit om het boek open te slaan. En dan word je getrakteerd op nog veel meer vermakelijke afbeeldingen van dieren en mensen die allemaal iets opnoemen van zichzelf waar ze niet blij mee zijn. Alleen oom Colombo geeft aan dat hij het hem allemaal niet boeit. En dat is meteen de boodschap die in dit boek gegeven wordt: iedereen is goed zoals hij is!

Op een aansprekende manier wordt deze boodschap uitgelegd met kleurrijke en grappige illustraties. Ook de teksten zijn heerlijk om hardop voor te lezen, want ze zijn allemaal op rijm. En dat is natuurlijk buitengewoon knap, want het oorspronkelijke boek verscheen in het Duits. Om in de vertaling dan alles weer te laten rijmen, is een uitdaging. Maar Edward van de Vendel heeft dat prima opgelost.

De tekeningen zijn net zoals de tekst eveneens van Nadia Budde. Ze zijn grappig, kleurrijk en de humor spat ervan af. Achter in het boek staat een korte beschrijving van Nadia Budde en zelfs die is zo grappig dat je die niet kunt lezen zonder in lachen uit te barsten. Wat een ontzettend leuk boek is het geworden. Hopelijk worden er meer boeken van haar hand vertaald.

Kinderen zullen zich prima vermaken met het kijken naar de tekeningen en het luisteren naar de rijmende teksten. Maar ook voor de volwassene is het zeker geen straf om dit boek voor te lezen. Het ziet er schitterend uit, de teksten zijn origineel en bovendien bevat het boek een boodschap die voor iedereen van toepassing is. Ook nodigt het boek uit tot gesprekken met kinderen over mensen of dieren die anders zijn en dingen die kinderen niet prettig vinden van zichzelf. Misschien wordt het na het lezen en bekijken van dit boek makkelijker om tolerant te zijn naar anderen en zichzelf te accepteren.

“Alles wat je weten moet:
Zoals je bent, zo ben je goed!”
-Nadia Budde

★★★★★
Titel: Stekelhaar is echt niet raar | Originele titel: Und ausserdem sind Borsten schön! | Auteur en illustrator: Nadia Budde | Uitgeverij: TIPTOE Print | Vertaling: Edward van de Vendel | Categorie: prentenboeken | Verkrijgbaar als hardcover | 32 pagina’s | ISBN13: 9789463880541 | Verkrijgbaar sinds: juni 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 13-11-2020 | Prijs: €17,50 | Bestellen